Hopp til innhold
Aksel

Søk

Ctrl+K for å søkeEsc for å lukke

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Guide

Slik lager du en livssituasjonsside

Lær å sette opp sider for ulike livssituasjoner, trinn for trinn.

Bilde av livssituasjonsside "Har blitt sykemeldt" på nav.no
Eksempel livssituasjonsside - Har blitt sykemeldt

Tips

Når du skal i gang med å lage en livssituasjonsside, kan det være lurt å starte med å kartlegge hvilke av NAVs produkter (pengestøtter, tjenester eller hjelpemidler) som treffer brukerne i denne livssituasjonen. Når disse er på plass, vil det være mye enklere å jobbe med situasjonssiden.

Oppstart

Ok, la oss si at du har samlet en arbeidsgruppe som står klar til å jobbe med en ny situasjonsside. Hvor starter dere? Jo, i det ferdiglagde workshop-opplegget for situasjonssider (Mural). Opplegget bygger på den godt utprøvde innholdsmetodikken kjernemodellen.

Bilde av workshopmateriell til kjerneside
Workshopmateriell til situasjonsside

Tips

Synes du dette så vrient ut? Ta kontakt med Team Personbruker, så hjelper vi deg.

I workshopopplegget vil du se det er et felt for brukerinnsikt. Den henter du for eksempel ut ved å bruke disse verktøyene:

Task analytics - hva kommer innbyggerne for å gjøre på sidene din?

HotJar - hvor fornøyde er brukerne med sidene dine?

Amplitude - hvordan blir sidene dine brukt?

Husk også å samle innsikt fra alle team og enheter som er inkludert i livssituasjonen, i tillegg til kontaktsenteret.

Tips

Trenger teamet ditt litt hjelp til å sette opp målinger? Eller kanskje dere vil ha en gjennomgang av innholdsstrategien?
Ta kontakt med oss i Team personbruker!

Etter workshopen vil du ha et godt grunnlag for å skrive ut innholdet. Husk å holde fokus på klart språk, nøkkelord og å løse brukernes toppoppgaver!


Hjelp til skriverarbeidet:

Slik skriver vi i NAV

Enkel kvalitetssikring med NAVs språkhjelp

Språkarbeid i Produktområder, team og prosjekter (Navet)

Hvordan parskrive? (Medium)

Og... når du trodde du var ferdig - ikke glem å teste innholdet!

Slik kan du brukerteste innholdet ditt (Navet)

Visuell design og komponenter

Her finner du designmalen i Figma

Publisering i Enonic

For å publisere i Enonic, må du:

  1. Lære deg Enonic (velg "Publisering på nav.no for sentrale enheter (e-læring)")

Trenger dere en intro til Enonic? Ta kontakt med oss i Team personbruker, så setter vi opp tid til å gå igjennom sammen!

Kvalitetskontroll med Siteimprove

Når innholdet er klart, er det lurt å ta en kvalitetsjekk med Siteimprove. Verktøyet vil blant annet hjelpe deg å finne redaksjonelle forbedringspunkter som:

  • Feil i utgående lenker
  • Manglende tekst eller innhold i elementer
  • Innhold som er i strid med retningslinjer for universell utforming.

Her kan du lese mer om hva siteimprove kan hjelpe deg med.

Endelig lansering!

Bare en liten sjekkliste står nå mellom deg og lanseringen:

  1. Avpubliser alle gamle sider som skal erstattes og sett opp gode redirects. I e-læringen "Publisering på nav.no for sentrale enheter" er det en huskeliste for når du skal publisere en ny produktside - for produktområder/team.
    Ta kontakt med nav.no-redaksjonen hvis det gjelder sider i Enonic.
  2. Gi beskjed til kontaktsenteret i god tid slik at de kan oppdatere lenker i materiellet sitt.
  3. Sjekk om lenker i brev til brukere påvirkes, og sørg eventuelt for at disse blir endret.
  4. Skal du avpublisere innhold en annen app enn Enonic, eller eventuelt avvikle appen helt? I så fall er det viktig at du husker å ivareta versjonshistorikken for innholdet, slik at informasjonen er tilgjengelig hvis NAV får en klage eller lignende.

Får innbyggerne svar?

Husk å følge opp innholdet etter lansering for å sjekke at det virkelig løser brukerspørsmålene du avdekket i innsiktsfasen. For å følge opp innholdet på en god måte, anbefaler vi å:

  • Gjennomføre nye målinger for å se effekten av endringene
  • Sette av tid til å forvalte innholdet, f.eks jevnlige redaksjonsmøter, årshjul og/eller faste målinger eller spørreundersøkelser
  • Sette opp en kanal der kontaktsenteret kan melde inn behov og tilbakemeldinger

Lykke til! Og ta gjerne kontakt med Team nav.no hvis du vil høre mer eller ha litt ekstra hjelp på noen av punktene over.

Tips

Lurer du på hva slags livssituasjoner som er planlagt for de ulike områdene? Her er en oversikt over hvilke livssituasjoner som er kartlagt så langt (Mural).

Tips

Har du satt deg inn i innholdsstrategien for nav.no? Den ligger til grunn for alt innholdsarbeidet på nettsidene våre.

Medvirkende

Tuva Sverdstad

Innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO for å gi innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO
Slik lager du en livssituasjonsside - Aksel.nav.no