Slik lager du en produktside
Vil du lage en produktside på nav.no, men er usikker på hvordan? Her er guiden som loser deg gjennom - steg for steg.

I NAV er produkt en pengestøtte, tjeneste eller et hjelpemiddel. En produktside samler all informasjon om støtten, tjenesten eller hjelpemiddelet, slik at innbyggerne slipper å hoppe rundt for å samle informasjon. Produktsidene er bygget opp rundt de viktigste brukerbehovene. For å forstå hva innbyggerne lurer på og strever med, trenger teamet ditt brukerinnsikt . Når den er på plass, kan dere starte med selve produktsiden.
1. Kjør workshop

Når brukerinnsikten er på plass, kan teamet eller arbeidsgruppen ta i bruk workshopmaterialet som ligger i Mural . Her kan dere spille inn på de ulike underkapitlene, som fokuserer på å få løst innbyggernes viktigste behov. Materialet legger opp til at man spiller inn hovedpoengene og nøkkelord i stikkordsformat.

2. Lag innholdet
Nå som dere vet hva innholdet skal handle om, kan dere begynne å lage innholdet. Husk å holde fokus på klart språk, nøkkelord og å løse brukernes toppoppgaver!
For visuell design og komponenter, se designmalen i Figma.
3. Lær å publisere i Enonic
For å publisere i Enonic, må du:
- Lære deg Enonic (velg "Publisering på nav.no for sentrale enheter (e-læring)")
- Bestille tilgang. Slik får du tilgang til Enonic (Navet)
Tips
Kvalitetskontroll før publisering
Når innholdet er klart, er det lurt å ta en kvalitetsjekk med Siteimprove. Verktøyet vil kunne hjelpe dere å finne ulike redaksjonelle forbedringspunkter.
4. Sjekkliste før lansering
- Husk å avpublisere alle gamle sider som skal erstattes og sette opp gode redirects. I e-læringen "Publisering på nav.no for sentrale enheter" er det en huskeliste for når du skal publisere en ny produktside - for produktområder/team. Hvis sidene ligger i Enonic, kan du få hjelp av nav.no-redaksjonen.
- Gi beskjed til kontaktsenteret i god tid slik at de kan oppdatere lenker i materiellet sitt.
- Sjekk om lenker i brev til brukere påvirkes, og sørg eventuelt for at disse blir endret.
- Skal du avpublisere innhold en annen app enn Enonic, eller eventuelt avvikle appen helt? I så fall er det viktig at du husker å ivareta versjonshistorikken for innholdet, slik at informasjonen er tilgjengelig hvis NAV får en klage eller lignende.
5. Følg opp etter lansering
Husk å følge opp innholdet etter lansering, for å sjekke at det virkelig løser brukerspørsmålene du avdekket i innsiktsfasen. For å følge opp innholdet på en god måte, anbefaler vi å:
- Gjennomføre nye målinger for å se effekten av endringene
- Sette av tid til å forvalte innholdet, f.eks jevnlige redaksjonsmøter, årshjul og/eller faste målinger eller spørreundersøkelser
- Sette opp en kanal der kontaktsenteret kan melde inn behov og tilbakemeldinger
Og... skal dere lage flere produktsider?
Mange team forvalter flere produkter, og kanskje noen livssituasjoner i tillegg. I så fall kan det være en god idé å kartlegge hva som skal lages før man setter i gang.
Tips
Produktsidene bygger på innholdsstrategien for nav.no.
Se den mer detaljerte artikkelen om produktsider for flere tips!
Tips
Trenger teamet ditt litt hjelp til å sette opp målinger? Eller kanskje dere vil ha en gjennomgang av innholdsstrategien?
Ta kontakt med oss i Team personbruker!
Bidragsytere