Guide
Slik lager du en produktside
Vil du lage en produktside på nav.no, men er usikker på hvordan? Her er guiden som loser deg gjennom - steg for steg.
![Bilde av eksempel på produktside - sykepenger](https://cdn.sanity.io/images/hnbe3yhs/production/2524741270c1d069bc4cc07de692855c514a8edd-1223x1247.png?auto=format)
I NAV er produkt en pengestøtte, tjeneste eller et hjelpemiddel. En produktside samler all informasjon om støtten, tjenesten eller hjelpemiddelet, slik at innbyggerne slipper å hoppe rundt for å samle informasjon. Produktsidene er bygget opp rundt de viktigste brukerbehovene. For å forstå hva innbyggerne lurer på og strever med, trenger teamet ditt brukerinnsikt. Når den er på plass, kan dere starte med selve produktsiden.
1. Kjør workshop
![Bilde av workshop-tavle for struktur og innhold til produktside](https://cdn.sanity.io/images/hnbe3yhs/production/346c11f25242392167f8bea2c086b7fa5760c048-1541x1111.png?auto=format)
Når brukerinnsikten er på plass, kan teamet eller arbeidsgruppen ta i bruk workshopmaterialet som ligger i Mural. Her kan dere spille inn på de ulike underkapitlene, som fokuserer på å få løst innbyggernes viktigste behov. Materialet legger opp til at man spiller inn hovedpoengene og nøkkelord i stikkordsformat.
![Bilde av detalj fra workshop-tavle](https://cdn.sanity.io/images/hnbe3yhs/production/aaf6c0ab85b3c1d7699be388d84d1823a6671e51-1411x824.png?auto=format)
2. Lag innholdet
Nå som dere vet hva innholdet skal handle om, kan dere begynne å lage innholdet. Husk å holde fokus på klart språk, nøkkelord og å løse brukernes toppoppgaver!
For visuell design og komponenter, se designmalen i Figma.
3. Lær å publisere i Enonic
For å publisere i Enonic, må du:
Kvalitetskontroll før publisering
Når innholdet er klart, er det lurt å ta en kvalitetsjekk med Siteimprove. Verktøyet vil kunne hjelpe dere å finne ulike redaksjonelle forbedringspunkter.
4. Sjekkliste før lansering
5. Følg opp etter lansering
Husk å følge opp innholdet etter lansering, for å sjekke at det virkelig løser brukerspørsmålene du avdekket i innsiktsfasen. For å følge opp innholdet på en god måte, anbefaler vi å:
Og... skal dere lage flere produktsider?
Mange team forvalter flere produkter, og kanskje noen livssituasjoner i tillegg. I så fall kan det være en god idé å kartlegge hva som skal lages før man setter i gang.
Produktsidene bygger på innholdsstrategien for nav.no.
Se den mer detaljerte artikkelen om produktsider for flere tips!
Trenger teamet ditt litt hjelp til å sette opp målinger? Eller kanskje dere vil ha en gjennomgang av innholdsstrategien?
Ta kontakt med oss i Team personbruker!
Medvirkende