Skal du formidle ren informasjon om en pengestøtte, tjeneste eller et hjelpemiddel, bør du heller bruke innholdstypen produktside.
Eksempler på temasider:
Tips
Har du spørsmål om bruk av temaartikler? Ta kontakt med Team nav.no, så hjelper vi deg!
Hvem er ansvarlig?
Produktteamet, kjernegruppen eller innholdseierne som forvalter temaet er ansvarlige for innholdet på temasiden.
Innholdsstruktur
Innholdet på siden er delt opp i meningsfulle hovedkapitler og underkapitler. Innholdseier strukturerer innholdet slik det er mest hensiktsmessig å strukturere det for det skjemaet det gjelder.
Ankerlenker til innholdskapitler
- Ankerlenkene trenger ikke å bruke samme ordlyd som tittelen på kapittelet
- Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
- Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell. Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.
Bakgrunn
Elementer på siden
Sideheader

Inneholder
- Piktogram for innholdstypen (likt for alle temaartikler)
- Tema. Dette er valgfritt å bruke og er i første versjon redaksjonell fritekst. Se gjerne hvilke andre kategorier som har blitt brukt for artikler innenfor samme tema slik at det blir mest mulig helhetlig.
- Tittel
- Ingress
- Hvis aktuelt: inngang til informasjon om skjemaet for andre målgrupper
Dette hentes fra metadataene.
Bakgrunn
Innholdsmeny
Siden har en innholdsmeny med snarvei til korresponderende hovedkapittel på siden.

Hovedkapitler med underkapitler har en undermeny.
Bakgrunn
Inngang til lovtekst
Lenker til lovtekst om temaet ligger under "Hva sier loven?", nederst på siden. Bruk tittelen på loven som lenketekst.

Språkversjoner
- Hva sier loven?
- Kva seier lova?
- What does the law say?
Inngang til aktuelle situasjoner
Situasjoner der temaet er aktuelt ligger som siste kapittel i relevant hovedkapittel. Bruk komponenten "Aktuelle situasjoner". Denne henter situasjonene fra metadataene.

Bakgrunn
Inngang til produkter eller verktøy
For å gi inngang til andre produkter eller relevant informasjon, setter man inn kort i løpende tekst. Før kortet bør det være tekst som setter det i kontekst - hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på dette produktet eller denne informasjonen?

Du kan også bruke kort som inngang til slik gjør du det-sider, andre temaartikler, kalkulatorer eller veivisere.
Kortene viser sidetittelen/produktnavnet og kategori.
Situasjonsbestemt informasjon eller lister med utdyping
Til situasjonsbestemt informasjon eller til ulike alternativer på samme nivå, bruker vi trekkspill (accordion). Det skal være minst to trekkspill i listen.

Utdyping av en prosess eller tema
Til nødvendig utdyping av en prosess eller tema, bruker vi les mer (read more). Dette brukes sparsomt på siden og til tydelig avgrensede tema.
For å tydeliggjøre innholdet i elementet best mulig for brukerne, bør lenketeksten være så konsis som mulig, for eksempel “Slik gjør du x”, “Slik beregner vi y“, “Dette regnes som inntekter”. Unngå formuleringen "Les mer om ...".
Vi bruker kun én les mer-komponent av gangen. Det skal være annet innhold, slik som brødtekst, mellom to les mer-komponenter.

Video
Vurderer du bruk av video på siden? Les mer om retningslinjer, bruk og anbefalinger for bruk av video på nav.no her.
Metadata
Alle temaartikler skal ha
Metadataene legges inn i redaktørgrensesnittet i Enonic.
Gode metadata gir oss god oversikt over innholdet vårt og gjør det mulig å bruke innholdet på en strukturert måte.
URL
Siden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
For personbruker og på bokmål: nav.no/tematittel (eventuelt kortversjon av tittel der disse er lange) f.eks nav.no/jobbsokertips
For andre målgrupper: nav.no/målgruppe/tematittel f.eks nav.no/arbeidsgiver/jobbsokertips
For andre språkvarianter: nav.no/tematittel/språk .eks nav.no/jobbsokertips/en
For både andre målgrupper og språkvarianter: nav.no/målgruppe/tematittel/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/jobbsokertips/en
Norske bokstaver i URL
Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.
- æ erstattes med a
- ø erstattes med o
- å erstattes med a
Bakgrunn
Medvirkende