Temaartikkel (sidetype)
Temaartiklene på nav.no gir dybdeinformasjon om ett konkret tema.
Skal du formidle ren informasjon om en pengestøtte, tjeneste eller et hjelpemiddel, bør du heller bruke innholdstypen produktside.
Har du spørsmål om bruk av temaartikler? Ta kontakt med Team Personbruker, så hjelper vi deg!
Eksempler på temasider:
Hvem er ansvarlig?
Produktteamet eller innholdseierne som forvalter temaet er ansvarlige for innholdet på temasiden.
Innholdsstruktur og ankerlenker
Innholdet på siden er delt opp i meningsfulle underkapitler. Innholdseier strukturerer innholdet slik det er mest hensiktsmessig å strukturere det for det aktuelle temaet.
Ankerlenker til innholdskapitler:
- Ankerlenkene trenger ikke å bruke samme ordlyd som tittelen på kapittelet
- Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
- Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell. Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.
Bakgrunn
Korte lenker og ankerlenker er nyttig i brev eller dialog med kontaktsenteret eller andre situasjoner der innbyggeren skal skrive inn lenken manuelt i nettleseren.
Det reduserer også sjansen for feil og dårlig brukeropplevelse.
Sideheader
Inneholder
- Tittel
- Kategori. Dette er valgfritt å bruke og er i første versjon redaksjonell fritekst. Se gjerne hvilke andre kategorier som har blitt brukt for artikler innenfor samme tema slik at det blir mest mulig helhetlig.
- Piktogram for innholdstypen (foreløpig felles for alle temaartikler)
Bakgrunn
Headeren er med på å skille denne innholdstypen fra andre innholdstyper på nav.no.
Innholdsmeny
Siden har en innholdsmeny med snarvei til korresponderende kapittel på siden.
Bakgrunn
Innholdsmenyen skal gjøre det enklere å få overblikk over innholdet på siden og navigere raskt til det man lurer på.
Den følger med nedover siden (kun på desktop foreløpig, vi ser på løsninger for mobil) slik at innbyggeren raskt kan navigere til en annen del av siden.
Lenkemeny (hvis relevant)
Lenker til andre sider med støtteinformasjon, for eksempel inngang til lovtekst om skjemaet eller sentral klageinformasjon.
Lenkemenyen kan brukes til å lenke til denne typen tilleggsinformasjon som ikke er dekket på siden.
Bakgrunn
Siden skal i utgangspunktet være «selvforsynt» slik at innbyggere ikke skal måtte oppsøke andre sider for å finne informasjonen de trenger før de sender inn.
Det kan likevel være behov for noen få lenker til mer utfyllende informasjon. Den separate lenkemenyen skiller denne navigasjonen fra internnavigasjonen på siden i innholdsmenyen, slik at det blir tydeligere at disse lenkene ikke går til innhold på denne siden.
Inngang til annet innhold
Mini-produktkort med inngang til andre temaartikler, produkter, verktøy og situasjoner kan settes inn i løpende tekst. Før kortet bør det være tekst som setter inngangen i kontekst, altså en liten tekst om hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på dette.
Bakgrunn
Kort i kontekst gjør det enklere for brukeren å identifisere tilgrensende innhold av ulik type. Kortene gjør inngangene til annet innhold tydeligere enn en ordinær lenke.
Tilpasningsfunksjon / filter (hvis relevant)
Tilpasningsfunksjonen tar utgangspunkt i innbyggerens situasjon, og gjør at brukeren kan tilpasse innholdet på siden til sin situasjon. Dette gjør brukeren ved å velge sin situasjon, og dermed filtrere bort situasjonene som ikke er relevante. Hvis brukeren ikke velger en situasjon, vil alt innholdet på siden vises.
Bare én boks
Vi bruker bare én «Hva er situasjonen din»-boks per produktside. Denne boksen har blå kant og skal plasseres rett etter «Kort om»-kapittelet. Boksen skal ikke plasseres i et innholdsfelt, men er en selvstendig boks.
Mulighet for flere spørsmål og alternativ
Hva er situasjonen din-boksen kan inneholde flere spørsmål med flere alternativer. Hvilke spørsmål og hvilke alternativer som er relevante for de ulike produktene vil variere.
Bakgrunn
Innbyggerne er ofte usikre på om generisk informasjon på nav.no også gjelder i deres situasjon. Ved å gjøre det mulig å filtrere bort innhold basert på hvilken situasjon man er i, blir det både mindre tekst å lese og forstå, og innholdet oppleves mer relevant.
Metadata
Alle temaartikler skal ha
I Enonic blir dette ivaretatt ved å legge inn denne informasjonen i redaktørgrensesnittet. Velger man eget publiseringssystem, må dette ivaretas av teamet.
Bakgrunn
Gode metadata gir oss god oversikt over innholdet vårt og gjør det mulig å bruke innholdet på en strukturert måte.
URL
Siden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
For personbruker og på bokmål: nav.no/tematittel (eventuelt kortversjon av tittel der disse er lange) f.eks nav.no/jobbsokertips
For andre målgrupper: nav.no/målgruppe/tematittel f.eks nav.no/arbeidsgiver/jobbsokertips
For andre språkvarianter: nav.no/tematittel/språk .eks nav.no/jobbsokertips/en
For både andre målgrupper og språkvarianter: nav.no/målgruppe/tematittel/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/jobbsokertips/en
Norske bokstaver i URL
Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.
- æ erstattes med a
- ø erstattes med o
- å erstattes med a
Bakgrunn
Personbrukere er hovedmålgruppen vår, og hovedspråket på nav.no er bokmål. For at flertallet skal få en URL som er så enkel som mulig, dropper vi denne informasjonen i URL til denne gruppen.
Derimot angir vi målgruppe og språk i URLer til andre grupper og for andre språkvarianter.
Vi bruker ikke område eller annet hierarki i URL siden temaartiklene ikke har én fast plass i strukturen, men brukes og settes sammen i ulike kontekster. De ligger rett under forsiden i strukturen.
- NKS får korte, enkle lenker å dele med innbyggere
- Lenker i brev blir enklere å skrive inn i nettleseren
- Bedre brukeropplevelse for innbyggere som skal skrive inn lenker manuelt, mindre sjanse for feil
- Vi slipper å lage egne kortlenker for NKS og brev
- Ærligere URLer utifra hvordan innholdet vårt faktisk er organisert
Bidragsytere