Temaartikkel (sidetype)
Temaartiklene på nav.no gir dybdeinformasjon om ett konkret tema.
Skal du formidle ren informasjon om en pengestøtte, tjeneste eller et hjelpemiddel, bør du heller bruke innholdstypen produktside.
Tips
Har du spørsmål om bruk av temaartikler? Ta kontakt med Team Personbruker, så hjelper vi deg!
Eksempler på temasider:
Hvem er ansvarlig?
Produktteamet eller innholdseierne som forvalter temaet er ansvarlige for innholdet på temasiden.
Innholdsstruktur og ankerlenker
Innholdet på siden er delt opp i meningsfulle underkapitler. Innholdseier strukturerer innholdet slik det er mest hensiktsmessig å strukturere det for det aktuelle temaet.
Ankerlenker til innholdskapitler:
- Ankerlenkene trenger ikke å bruke samme ordlyd som tittelen på kapittelet
- Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
- Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell. Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.
Korte lenker og ankerlenker er nyttig i brev eller dialog med kontaktsenteret eller andre situasjoner der innbyggeren skal skrive inn lenken manuelt i nettleseren.
Det reduserer også sjansen for feil og dårlig brukeropplevelse.
Sideheader
Inneholder
- Tittel
- Kategori. Dette er valgfritt å bruke og er i første versjon redaksjonell fritekst. Se gjerne hvilke andre kategorier som har blitt brukt for artikler innenfor samme tema slik at det blir mest mulig helhetlig.
- Piktogram for innholdstypen (foreløpig felles for alle temaartikler)
Headeren er med på å skille denne innholdstypen fra andre innholdstyper på nav.no.
Innholdsmeny
Siden har en innholdsmeny med snarvei til korresponderende kapittel på siden.
Innholdsmenyen skal gjøre det enklere å få overblikk over innholdet på siden og navigere raskt til det man lurer på.
Den følger med nedover siden (kun på desktop foreløpig, vi ser på løsninger for mobil) slik at innbyggeren raskt kan navigere til en annen del av siden.
Lenkemeny (hvis relevant)
Lenker til andre sider med støtteinformasjon, for eksempel inngang til lovtekst om skjemaet eller sentral klageinformasjon.
Lenkemenyen kan brukes til å lenke til denne typen tilleggsinformasjon som ikke er dekket på siden.
Siden skal i utgangspunktet være «selvforsynt» slik at innbyggere ikke skal måtte oppsøke andre sider for å finne informasjonen de trenger før de sender inn.
Det kan likevel være behov for noen få lenker til mer utfyllende informasjon. Den separate lenkemenyen skiller denne navigasjonen fra internnavigasjonen på siden i innholdsmenyen, slik at det blir tydeligere at disse lenkene ikke går til innhold på denne siden.
Inngang til annet innhold
Mini-produktkort med inngang til andre temaartikler, produkter, verktøy og situasjoner kan settes inn i løpende tekst. Før kortet bør det være tekst som setter inngangen i kontekst, altså en liten tekst om hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på dette.
Kort i kontekst gjør det enklere for brukeren å identifisere tilgrensende innhold av ulik type. Kortene gjør inngangene til annet innhold tydeligere enn en ordinær lenke.
Tilpasningsfunksjon / filter (hvis relevant)
Tilpasningsfunksjonen tar utgangspunkt i innbyggerens situasjon, og gjør at brukeren kan tilpasse innholdet på siden til sin situasjon. Dette gjør brukeren ved å velge sin situasjon, og dermed filtrere bort situasjonene som ikke er relevante. Hvis brukeren ikke velger en situasjon, vil alt innholdet på siden vises.
Bare én boks
Vi bruker bare én «Hva er situasjonen din»-boks per produktside. Denne boksen har blå kant og skal plasseres rett etter «Kort om»-kapittelet. Boksen skal ikke plasseres i et innholdsfelt, men er en selvstendig boks.
Mulighet for flere spørsmål og alternativ
Hva er situasjonen din-boksen kan inneholde flere spørsmål med flere alternativer. Hvilke spørsmål og hvilke alternativer som er relevante for de ulike produktene vil variere.
Innbyggerne er ofte usikre på om generisk informasjon på nav.no også gjelder i deres situasjon. Ved å gjøre det mulig å filtrere bort innhold basert på hvilken situasjon man er i, blir det både mindre tekst å lese og forstå, og innholdet oppleves mer relevant.
Alternativene til et spørsmål i filteret korresponderer med en H3-overskrift inne i et kapittel. Ikke valgte alternativer i dette kapittelet filtreres da bort.
Koblingen mellom et filteralternativ og innhold bør gjenspeiles i ordlyden. Eksempel: filteralternativet "Jeg er i arbeid" korresponderer til H3-overskriften "Hvis du er i arbeid". Siden filtervalgene ofte er alternativer som ikke vil gjelde alle, er det lurt å bruke "Hvis..." for å tydeliggjøre også i teksten at dette er noe som gjelder en spesiell gruppe. Da blir det synlig selv om brukeren ikke velger å bruke filteret.
Man kan velge hvilke spørsmål og alternativer som skal knyttes til de ulike innholdsseksjonene, og man trenger ikke å bruke alle spørsmål i samme kapittel. Men bruker man et spørsmål, så må alle alternativ til dette spørsmålet være gjenspeilet i kapittelet.
Man kan knytte flere filter til samme H3. Bare pass på å tydeliggjøre det i teksten. Eksempel: Det er 3 alternativer i et spørsmål, men for dette kapittelet er det kun én av gruppene som har egne regler. Da kan man knytte to av alternativene til samme tekst. H3-overskriftene kan da være "Hvis du [alternativ 1]" og "Hvis du [alternativ 2] eller [alternativ 3]".
I kapitlene der et eller flere spørsmål fra filteret er i bruk, vises de ulike alternativene før teksten som er knyttet til filterne. Brukeren kan også justere hva som er relevant her, selv om de ikke tok i bruk filteret i "Hva er situasjonen din?"
Det er viktig at innholdet / tekstavsnittene som er knyttet til spesifikke filtere kun omhandler temaet innenfor disse filterene. Hvis ikke risikerer man at innhold som faktisk var relevant for innbyggeren filtreres bort. Et godt tips kan være å unngå lange enkeltavsnitt som omtaler for mange temaer på én gang.
Eksempel
Overgangsstønad til enslig mor eller far
Kategorien "Hvor gammelt er det yngste barnet ditt?" er relevant for kapittelet "Barnas alder". H3-overskriftene her reflekterer de ulike alternativene til dette spørsmålet.
Kategorien "Hva er situasjonen din?" er relevant for kapittelet "Arbeid, utdanning og andre aktiviteter". H3-overskriftene her reflekterer de ulike alternativene til dette spørsmålet.
Tekstforslag norsk
Hva er situasjonen din?
Fortell oss litt om situasjonen din, så viser vi bare den informasjonen som er relevant for deg.
Tilpass innhold
Tekstforslag engelsk
What is your situation?
Tell us a little about your situation so we can show you only information that is relevant to your case.
Customise content
Metadata
Alle temaartikler skal ha
Tittel for temaartikkelen.
Innholdstypen er "Temaartikkel".
Kategorien kan brukes for å beskrive temaet for artikkelen, for eksempel "Jobbsøkertips" eller "Medlemskap i folketrygden".
Områdene:
- Arbeid
- Helse og sykdom
- Familie og barn
- Pensjon
- Sosiale tjenester og veiledning
- Hjelpemidler og tilrettelegging
Temaartikkelen skal knyttes til minimum ett område. Den kan knyttes til flere hvis det er aktuelt.
Dette er målgruppene på nav.no:
- Privatperson
- Arbeidsgiver
- Samarbeidspartner
- Selvstendig næringsdrivende
Temaartikkelen skal ha minimum én målgruppe. Det kan knyttes til flere hvis det er aktuelt, men i utgangspunktet skal informasjonen på nav.no være målgruppespesifikk.
Merking av hvilket språk artikkelen er skrevet på:
- Norsk (bokmål)
- Norsk (nynorsk)
- Engelsk
- Eventuelt andre språk
Ingressen skal være kort og brukes på kortet som leder til siden.
Dette er eierkategoriene:
- Ytelsesavdelingen
- Ytelsesavdelingen / Arbeid og ytelser styringsenhet
- Ytelsesavdelingen / Familie- og pensjonsytelser styringsenhet
- Arbeids- og tjenesteavdelingen
- Juridisk avdeling
- Kunnskapsavdelingen
- Kommunikasjonsavdelingen
- Økonomi
- Statistikk
- Hjelpemidler og tilrettelegging
- Kontaktsenteret
- Team personbruker
- IT-avdelingen
- Fylke
- Hjelpemiddelsentralen
- Arbeidslivssenter
- Min Side
- Direktoratet
- Annet
Produktet skal ha minimum én eier. Det kan ha flere hvis det er aktuelt.
Eieroversikten brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.
Hvis innholdet forvaltes av noen andre enn eieren, skal det markeres hvem som forvalter det. Det er disse kategoriene:
- PO AAP
- PO Arbeid
- PO Familie
- PO Helse
- PO Pensjon
- PO Arbeidsgiver
- Digisos
Det kan være flere som forvalter innholdet sammen.
Informasjonen brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.
I Enonic blir dette ivaretatt ved å legge inn denne informasjonen i redaktørgrensesnittet. Velger man eget publiseringssystem, må dette ivaretas av teamet.
Gode metadata gir oss god oversikt over innholdet vårt og gjør det mulig å bruke innholdet på en strukturert måte.
URL
Siden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
For personbruker og på bokmål: nav.no/tematittel (eventuelt kortversjon av tittel der disse er lange) f.eks nav.no/jobbsokertips
For andre målgrupper: nav.no/målgruppe/tematittel f.eks nav.no/arbeidsgiver/jobbsokertips
For andre språkvarianter: nav.no/tematittel/språk .eks nav.no/jobbsokertips/en
For både andre målgrupper og språkvarianter: nav.no/målgruppe/tematittel/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/jobbsokertips/en
Norske bokstaver i URL
Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.
- æ erstattes med a
- ø erstattes med o
- å erstattes med a
Personbrukere er hovedmålgruppen vår, og hovedspråket på nav.no er bokmål. For at flertallet skal få en URL som er så enkel som mulig, dropper vi denne informasjonen i URL til denne gruppen.
Derimot angir vi målgruppe og språk i URLer til andre grupper og for andre språkvarianter.
Vi bruker ikke område eller annet hierarki i URL siden temaartiklene ikke har én fast plass i strukturen, men brukes og settes sammen i ulike kontekster. De ligger rett under forsiden i strukturen.
- NKS får korte, enkle lenker å dele med innbyggere
- Lenker i brev blir enklere å skrive inn i nettleseren
- Bedre brukeropplevelse for innbyggere som skal skrive inn lenker manuelt, mindre sjanse for feil
- Vi slipper å lage egne kortlenker for NKS og brev
- Ærligere URLer utifra hvordan innholdet vårt faktisk er organisert
Bidragsytere