Vi pusser opp malene: Ny struktur fungerer!
Vi har tretestet to utgaver av produktsidenes innholdsmeny, både dagens versjon og den nye, foreslåtte varianten. Slik gikk det:
I august startet vi i team personbruker oppussingsarbeidet for malene på nav.no, og innholdsstrukturen på produktsidene har vært sentral i arbeidet. Nå har vi gjennomført tretester av dagens variant og den nye, foreslåtte strukturen. Målet med testen har vært å kvalitetssikre at den foreslåtte strukturen fungerer bedre enn den vi har i dag.
Vi har gjennomført åtte tretester - fire tester av dagens struktur og fire tester av ny struktur med færre menypunkter og tydeligere faseinndeling. Produktene som var med på testen er arbeidsavklaringspenger (AAP), alderspensjon, pleiepenger og dagpenger, og testen har vært gjort i samarbeid med de respektive kjernegruppene.
Her er resultatene fra tretestene:
De nye strukturforslagene testet gjennomgående bedre enn dagens struktur
Resultatene på dagens struktur varierte fra 39% til 57%, mens resultatene på forslag til ny struktur varierte fra 43% til 65%.
Disse prosenttallene ser kanskje ikke så imponerende ut, men ettersom tretester foregår i et litt kunstig miljø (der brukeren bare forholder seg til et informasjonstre uten andre hint eller innganger til innholdet), er resultatene bedre enn de ser ut som ved første øyekast. I en ekte brukssituasjon vil viktig innhold også være tilgjengelig med flere innganger, mer informasjon og visuelle hjelpemidler som støtter innholdet i kontekst. Dette bør man ha i bakhodet når man tolker en tretest.
Noe innhold bør ha flere innganger
Tretesten viser også at i noen av oppgavene svarer brukerne på en måte som gjør det tydelig at innholdet bør ha flere innganger. Dette blir synlig der svarene har flere, tydlige grupperinger. Her vil vi anbefale innholdsteamene å ta en grundigere kikk på resultatene, og gå en runde for å se hvor det er mest naturlig at innholdet “bor”, og hvor det et mest naturlig at man legger inn en lenke eller lignende.
Erfaring med produktet er ikke et suksesskriterie for å finne fram
I tretesten spurte vi brukerne om de tidligere hadde mottatt eller søkt om pengestøtten testen handlet om. Her var resultatet litt ulikt mellom de forskjellige produktene.
Over halvparten av respondentene på både ny og gammel versjon av AAP har mottatt eller søkt om AAP tidligere. AAP-testene fikk også høyest score totalt.
Flere av respondentene på testene om dagpenger hadde også mottatt eller søkt om dagpenger før. Den nye strukturen scorer likevel lavere enn alderspensjon, der svært få av respondentene hadde erfaring produktet. Dette kan tyde på at erfaring med produktet ikke er et suksesskriterie for å finne frem i strukturen.
Det er få av respondentene som har søkt eller mottatt pleiepenger, og dette var også er testene som scoret lavest score totalt. Dette kan handle om at pleiepenger er en mindre kjent pengestøtte, og er et tilbud til folk i en livssituasjon det kan være vanskeligere å sette seg inn i, i hvert fall i en rask tretest.
Hva skjer videre?
Fra før av vet vi at utformingen av dagens innholdsmeny på produktsiden er vanskelig å bruke, særlig på mobil. Med gode resultater fra både tretester og "klipp og lim-workshoper" som vi har hatt med kjernegruppene for flere kompliserte produkter, har vi nå nok innsikt til å gå videre med testing av sidemal med ny og kortere innholdsmeny.
Neste steg blir å teste noen av navigasjonsprinsippene i det nye konseptet. Hvor lett er det for brukerne å orientere seg på siden, og klarer de å finne frem til innholdet de leter etter?
Flere bloggposter om oppussingen
Del 1: Vi pusser opp malene: Hvorfor det?
Del 2: Vi pusser opp malene: Vi utforsker ny struktur
Del 4: Vi pusser opp malene: Justeringer i dagens produktsidemal
Bidragsytere
Flere blogginnlegg
I arbeidet med å lage et strategisk fundament for den visuelle identiteten til NAV utforsker vi to verktøy som kan bli gull verdt i det daglige (design)arbeidet med nav.no.
Alexander Flammier Muskaug
Vi utforsker fargebruken på de nye sidemalene.
Jørgen Maristuen
Etter flere runder med designiterasjoner og brukertesting er den nye malen for produktsider klar! Her er en oppsummering av de viktigste designgrepene vi har gjort.
Martin Berglund