Hopp til innhold
Aksel

Søk

Ctrl+K for å søkeEsc for å lukke

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Vi pusser opp malene: Justeringer i dagens produktsidemal

Siden august, har vi jobbet med å finne ut hvordan vi kan forbedre produktsidemalen. Det er mye vi fortsatt ikke har løst, men noen ting er vi sikre på at vi bør gjøre.

7. februar 2024
Tuva Sverdstad

Derfor gjør vi nå en del endringer i innholdsstrukturen og komponentbruken i dagens mal. På den måten er innholdet godt rigget til ny, forbedret produktsidemal når den er klar. Det gir også noen umiddelbare fordeler for brukerne.

Innholdsstruktur

I arbeidet med å pusse opp produktsiden, har vi særlig fokusert på innholdsstrukturen. Dagens innholdmeny og -struktur gir brukerne noen utfordringer som er viktige å løse. Derfor har vi utarbeidet og testet en ny struktur.

Dette er bakgrunnen for den nye strukturen:

  • En kronologisk inndeling gjør det enklere for brukere å forstå hva de må lese på ulike tidspunkt i brukerreisen.
  • Ved å samle info som er relevant når du får produktet, får vi bedre muligheter for konsistent kobling til innloggede sider og etterhvert mulighet for personalisert informasjon.
  • Mer standardisering av innholdsstruktur gir en gjenkjennelig struktur for brukerne. Det er særlig viktig for brukere som orienterer seg om flere produkter samtidig, har flere produkter samtidig eller er på vei fra et produkt til et annet. Det er også nyttig for skjermleserbrukere. I tillegg, gir det oss bedre forutsetninger for gjenbruk av innhold på tvers.
  • Kortere meny gir enklere navigasjon, særlig på små skjermer. Det gir oss også nye muligheter for utforming av god meny i sidemalen.
  • De aller fleste leser ikke hele produktsiden fra A til Å, de leter etter svaret på ett eller flere konkrete spørsmål. Det gjør god internnavigasjon og struktur ekstra viktig.

Den nye strukturen har 4 hovedkapitler med tilhørende underkapitler. Hovedkapitlene er faste, mens underkapitlene gir mulighet for å trekke fra eller legge til kapitler der det er nødvendig for de ulike produktene.

På den måten balanserer vi behovet for helhet på tvers med behovet for fleksibilitet per produkt.

De tre ulike strukturene for pengestøtter, hjelpemidler og tjenster og tiltak
Strukturene for pengestøtter, tjenester og tiltak og hjelpemidler for personbrukere

Det blir egne varianter av denne strukturen for de ulike hovedgruppene av produkter (pengestøtter, hjelpemidler, tjenester og tiltak) og for de ulike målgruppene (privatpersoner, arbeidsgivere og samarbeidspartnere).

Justering i dagens mal

For å tilgjengeliggjøre det andre nivået i innholdsstrukturen i dagens mal, har vi lagt disse kapitlene i toppen av hvert hovedkapittel. På den måten ser man hvilke underkapitler som finnes i hvert hovedkapittel, og kan navigere til dette.

Skjermbilde av ny mal med innholdsmeny til venstre for hovedkapitlene, og oversikt over underkapitler i innholdsspalten til høyre

Vi geriljatestet den justerte navigasjonen i kantina for å verifisere at denne mellomløsningen fungerer minst like godt som eksisterende navigasjon.

Bilde fra brukertest. Testpersonen løser oppgaven på PC mens en observatør noterer

Det viste seg å fungere bra, og skapte ikke nye problemer for navigasjonen. Begge nivåene i strukturen ble brukt slik vi hadde tenkt. Innføring av det andre nivået er en forbedring fra dagens meny.

Bruk av innholdskomponenter

Filter

Mange pengestøtter har regelverk som varierer ut ifra arbeidssituasjonen din, alderen din eller annet. I dag bruker vi filter for å gi brukerne mulighet til å tilpasse innholdet til sin situasjon.

Filter på produktside

Vi har undersøkt bruken av filter på dagens produktsider:

  • 14 av 52 pengestøtter bruker filter
  • Det er varierende antall alternativer og kategorier i filterne, og det er ulikt hvor mange kapitler de er aktuelle i
  • Det er stor variasjon i bruken av filter på sidene. Mellom 6 % og 40 % bruker filteret på mobil, mens mellom 11 % og 38 % bruker det på PC
  • Filteret er mest brukt på PC, og når alternativene ligger åpent

Det er imidlertid noen utfordringer med filterløsningen:

  • Det varierer ofte hvilke kategorier som er aktuelle i ulike kapitler. For eksempel kan arbeidssituasjon være aktuelt i forbindelse med «Hvem kan få?», mens alder på barnet ditt er aktuelt i forbindelse med «Hvor mye kan du få?». Det gjør det vanskelig å lage filter som fungerer alle steder regelverket varierer uten å ha flere spørsmål med ulike kategorier. Det gjør også at brukere kan risikere å bruke filteret i toppen av siden uten at det har konsekvenser for det aspektet ved pengestøtten de leter etter informasjon om.
  • Brukere antar at filteret påvirker mer enn det faktisk gjør
  • Når man velger noe i filteret, kan endringen skje utenfor skjermbildet, og det blir uklart om det skjedde noe i det hele tatt
  • Når et filter påvirker flere kapitler, kan endring i hva man huker av for føre til at innholdet på siden hopper, og brukeren havner et annet sted på siden

Trekkspill (accordion)

Vi har også sett på bruken av komponenten trekkspill (accordion).

Ulik bruk av trekkspill-komponenten

Disse brukes svært mye på produktsidene i dag, og de brukes til mye ulikt:

  • Satser, utbetalingsdatoer, saksbehandlingstider og dokumentasjonskrav
  • Til forklaringer og utdypinger av begreper eller prosesser
  • Til situasjonsbestemt informasjon til ulike grupper
  • Til tilgrensende produkter og situasjoner, eller kombinasjoner
  • Til noen (regne)eksempler
  • Til å korte ned siden og vise mindre informasjon av gangen
  • Og mye mer

Det kan være uklart for brukeren hva som er hva, og om innholdet i accordion er viktig for dem å lese. Accordion-komponenten er heller ikke godt tilpasset alle disse ulike bruksområdene.

Nye føringer for bruk av innholdskomponenter

For bruken av innholdskomponenter på produktsiden, har vi fokusert på følgende problemstillinger:

  • Hvordan løser vi situasjonsbestemt regelverk?
  • Hvordan gjør vi store tekstmengder best mulig å navigere i?
  • Hvilke prinsipper bør vi ha for visning eller skjuling av informasjon?

Basert på funnene om filterløsningen og accordions, vil vi innføre tydeligere føringer for bruken av ulike komponenter.

Dette er de nye føringene:

Til situasjonsbestemt informasjon eller til ulike alternativer på samme nivå, bruker vi trekkspill (accordion). Det skal være minst to trekkspill i listen.

Liste med tre trekkspill som viser ulike reisemål

Til nødvendig utdyping av en prosess eller tema, bruker vi les mer (read more). Dette brukes sparsomt på siden.

Read more-komponenten med tekst "Hva regnes som trygdetid?"


Til satser, utbetalingsdatoer, saksbehandlingstider og dokumentasjonskrav bruker vi utvidbart kort (expansion card).

Satser, saksbehandlingstider og utbetalingsdatoer er sentralt forvaltet informasjon som brukes både på produktsider og i sentrale oversikter.

Utvidbart kort med teksten "Satser"

Ved å tydeliggjøre hvilke komponenter vi bruker til hva, blir det mer forutsigbart for brukerne hvordan innholdet er strukturert og hva de kan forvente å finne. Det gir oss også bedre mulighet for skreddersøm av komponentene til ulike bruksområder.

Justering i dagens mal

Vi tilgjengeliggjør les mer og utvidbart kort i dagens produktsidemal. I tillegg innfører vi en ny versjon av trekkspill med grupperte trekkspill i en liste. På den måten kan vi flytte innholdet inn i riktig komponent som forberedelse til den nye malen.

Intro til siden og metainformasjon

Alle produktsidene har i dag en Kort om-seksjon i starten av siden. Kort om-teksten skal gi en kjapp introduksjon til produktet – en heispitch.

To ulike sider med kort om-tekst og inngang til situasjoner. Teksten om AAP er så lang at situasjonene ikke vises.

I denne seksjonen ligger det også inngang til aktuelle situasjoner. Tanken med dette er å gi innbyggerne muligheten til å zoome litt ut og få oversikt over andre produkter eller tilbud som kan være aktuelle i situasjonen de er i.

Dette er en slags erstatning for brødsmulesti, siden produktene ikke bor ett sted i strukturen, men ofte er tilknyttet flere situasjoner. Mange brukere kommer rett inn på en produktside på nav.no fordi de f.eks har googlet “foreldrepenger” eller “høreapparat”. Vi ønsker å vise dem alle mulighetene som kan finnes i deres situasjon.

Justeringer i introen til siden

Kort om-teksten blir imidlertid i en del tilfeller “ganske langt om”, og det gjør avstanden til innholdsmenyen lengre. Plasseringen av situasjonene i starten av siden skaper også litt forvirring, og kan føre til at brukere blir ledet ut av produktsiden for tidlig.

Derfor har vi sett på:

  • Hvordan lager vi en god intro til siden som gjør det tydelig hvilket produkt det er snakk om og gir deg god oversikt over innholdet på siden?
  • Hvordan løser vi inngang til aktuelle situasjoner på en konsistent måte som gjør det enkelt for innbyggerne å zoome ut på riktig tidspunkt?

Vi vil gjøre kort om-teksten kortere og lik ingressteksten som allerede brukes på produktkort, i søkeresultater og i oversikter.

Produktkort, oversikt og søkeresultat
Produktkort, oversikt og søkeresultat

Ved å bruke denne teksten også inne på produktsiden, får brukerne en bekreftelse på at de kom til riktig side når de kommer fra en av disse stedene. Det gir bedre sammenheng på tvers, og det sikrer at kort om-teksten er kort.

Toppen av produktsiden for sykepenger med en kort ingresstekst.

Inngangen til aktuelle situasjoner flytter vi til slutten av kapittelet "Hva kan du få?". Det gir bedre timing av denne informasjonen – etter at brukeren har fått informasjonen om produktet.

Vi justerer også teksten her, slik at det blir tydeligere at dette er informasjon om andre tilbud, ikke mer informasjon om produktet du allerede ser på.

Overskriften er "Andre tilbud", så følger teksten "Mer informasjon til deg som", før det er inngang til to ulike situasjoner

Ved å bruke kort ingresstekst og flytte situasjonene, blir veien kortere til innholdsmenyen som gir oversikt over siden.

Nyttig å vite-seksjonen blir døpt om til "Hva sier loven?" og får tydeligere lenker til lovteksten. Denne flyttes til bunnen av produktsiden.

Seksjonen "Hva sier loven?"

Justering i dagens mal

Vi bytter ut kort om-teksten med ingressteksten som alle produktene har i metadataene sine.

Situasjonene legger vi inn som metadata tilknyttet produktet. Disse vil vises i bunnen av siden. Å legge situasjonene inn som metadata gir oss også bedre forutsetninger for strukturert bruk av denne informasjonen.

Produktsiden for AAP før og etter justering
Produktsiden for AAP før og etter justering

Veien videre

Produktsidene vil få ny struktur i to nivåer. Vi implementerer også den nye bruken av komponenter og metadata. På den måten klargjør vi dagens produktsideinnhold for ny mal.

Vi har 228 produktsider på nav.no i dag når vi teller med alle språkversjoner og innhold til alle målgrupper. Derfor trenger vi tid til å omstrukturere alle sidene. Dette arbeidet begynner allerede nå, og endringene vil bli implementert på dagens produktsider fortløpende fremover.

Samtidig fortsetter arbeidet med å utarbeide den nye malen. Her utforsker vi blant annet hvordan vi løser:

  • innholdsmeny og navigasjon, særlig på små skjermer
  • kobling til og/eller visning av innlogget innhold
  • utforming av komponenter, slik som accordions, read more, expansion card
  • lenker til produkter, situasjoner og andre sider, samt lenker til innhold på samme side
  • visning av målgruppe og navigering mellom innhold om samme tema til ulike målgrupper
  • typografi og lesbarhet
  • visuelle grep, slik som farger og illustrasjoner
  • bruk av virkemidler i beredskapssituasjoner, slik som midlertidige regelverk eller tekniske feil
  • visning av hendelser over tid, slik som tidslinje
  • rekruttering til brukertest på siden

Flere bloggposter om oppussingen

Del 1: Vi pusser opp malene: Hvorfor det?

Del 2: Vi pusser opp malene: Vi utforsker ny struktur

Del 3: Vi pusser opp malene: Ny struktur fungerer!

Bidragsytere

Tuva Sverdstad,
Kari Breidal,
Kjersti Mosli,
Tobias Mcvey,
Martin Berglund,
Chris Arnesen

Publisert: 7. februar 2024