Hopp til innhold
Aksel

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Guide

Slik gjør du det

Slik gjør du det-sidene på nav.no skal forklare hvorfor, når og hvor ofte et skjema eller annen informasjon skal sendes inn.

Sidene bør også forklare hva som skjer videre i prosessen, og ha inngang til skjema og annen viktig informasjon.

Eksempler på Slik gjør du det-sider:

Tips

Har du spørsmål om bruk av sidemalen Slik gjør du det? Ta kontakt med Team nav.no, så hjelper vi deg!

Hvem er ansvarlig?

Produktteamet, kjernegruppen eller innholdseierne som forvalter produktene eller temaet Slik gjør du det-sidene tar for seg, er ansvarlige for sidene.

Navngiving

Slik gjør du det-sidene skal ha meningsbærende titler. Formen på tittelen bør være [verb / handling] + [substantiv / det som sendes inn eller meldes om].

For eksempel "Meld yrkesskade" eller "Send meldekort".

Bakgrunn

Innholdsstruktur og ankerlenker

Innholdet på siden er delt opp i meningsfulle hovedkapitler og underkapitler. Gjerne kronologisk i brukerreisen og liknende strukturen på produktsider, hvis det er hensiktsmessig.

Hvis det finnes flere skjemaer som skal ha samme type innhold, bør titlene og inndelingen gjøres mest mulig lik.

Ankerlenker til kapitlene

  • Ankerlenkene trenger ikke å bruke samme ordlyd som tittelen på kapittelet
  • Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
  • Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell. Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.

Eksempel: kapittel om frist har ankerlenke nav.no/skjemanavn#frist, enten tittelen på kapittelet er «Hva er fristen?» eller noe annet, og om tittelen endres.

Bakgrunn

Elementer på siden

Sideheader

Skjermbilde av header

Inneholder

  • Piktogram for innholdstypen (likt for alle Slik gjør du det-sider)
  • Innholdstype, her "Slik gjør du det"
  • Tittel bestående av verb og skjemanavn/det som skal meldes inn, for eksempel "Meld yrkesskade"
  • Ingress
  • Hvis aktuelt: inngang til informasjon om skjemaet for andre målgrupper

Dette hentes fra metadataene.

Bakgrunn

Innholdsmeny

Siden har en innholdsmeny med snarvei til korresponderende hovedkapittel på siden.

Skjermbilde av innholdsmeny

Hovedkapitler med underkapitler har en undermeny.

Bakgrunn

Inngang til lovtekst

Lenker til lovtekst om skjemaet ligger under "Hva sier loven?", nederst på siden. Bruk tittelen på loven som lenketekst.

Skjermbilde av lenkemeny med to lenker, til lovtekst og til klagerettigheter

Språkversjoner

  • Hva sier loven?
  • Kva seier lova?
  • What does the law say?

Inngang til aktuelle situasjoner

Situasjoner der skjemaet er aktuelt ligger som siste kapittel i relevant hovedkapittel. Bruk komponenten "Aktuelle situasjoner". Denne henter situasjonene fra metadataene.

Skjermbilde av inngang til situasjonen "Vil erklære farskap eller morskap"

Bakgrunn

Inngang til produkter eller verktøy

For å gi inngang til andre produkter eller relevant informasjon, setter man inn kort i løpende tekst. Før kortet bør det være tekst som setter det i kontekst - hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på dette produktet eller denne informasjonen?

Inngang til informasjon om fullmakt fra en slik gjør du det-side

Du kan også bruke kort som inngang til andre slik gjør du det-sider, temaartikler, kalkulatorer eller veivisere.

Kortene viser sidetittelen/produktnavnet og kategori.

Situasjonsbestemt informasjon eller lister med utdyping

Til situasjonsbestemt informasjon eller til ulike alternativer på samme nivå, bruker vi trekkspill (accordion). Det skal være minst to trekkspill i listen.

Liste med to trekkspill, et for hver klagemulighet

Utdyping av en prosess eller tema

Til nødvendig utdyping av en prosess eller tema, bruker vi les mer (read more). Dette brukes sparsomt på siden og til tydelig avgrensede tema.

For å tydeliggjøre innholdet i elementet best mulig for brukerne, bør lenketeksten være så konsis som mulig, for eksempel “Slik gjør du x”, “Slik beregner vi y“, “Dette regnes som inntekter”. Unngå formuleringen "Les mer om ...".

Vi bruker kun én les mer-komponent av gangen. Det skal være annet innhold, slik som brødtekst, mellom to les mer-komponenter.

Brødtekst etterfulgt av les mer-komponent med tittel "Hvordan trekkes egenandelen?"

Satser, utbetalingsdatoer, saksbehandlingstider og dokumentasjonskrav

Til dette bruker vi utvidbart kort (expansion card). Satser, saksbehandlingstider og utbetalingsdatoer er sentralt forvaltet informasjon som brukes både på produktsider og i sentrale oversikter.

Kortet får et av fire ikoner, avhengig av type.

Utvidbart kort med tittelen "Saksbehandlingstider"

Søknader, skjema, klage og anke

For å lenke til søknader, skjema, klage og anke, bruker vi komponenten skjemadetaljer. Disse er vedlikeholdt sentralt og vises både på produktsiden og i sentrale oversikter.

Skjemadetaljene har én knapp som leder til søknaden. Hvis det er mulig å velge mellom digital innsending og innsending via post, får man dette valget i neste steg. Det samme gjelder for inngang til ettersendelse.

Mer om hvordan skjemadetaljene fungerer finner du i e-læringen.

Video

Vurderer du bruk av video på siden? Les mer om retningslinjer, bruk og anbefalinger for bruk av video på nav.no her.

Metadata

Alle Slik gjør du-sider skal ha disse metadataene:

Navnet på siden. Formuleres som "verb + handling", for eksempel "Send meldekort".

I utlistinger av produkter på oversiktssider, bruker vi substantivet, for eksempel "Yrkesskademelding" eller "Meldekort". Denne alternative tittelen setter du i venstremenyen (metadata) i Enonic.

Hvis det er hensiktsmessig å vise en annen tittel i oversikter der siden dukker opp, kan man legge inn en egen tittel for utlisting.

Dette kan du bruke for å legge siden mer naturlig alfabetisk eller for å starte med triggerord. Et eksempel på dette er siden "Erklære farskap" som i oversikter bruker listetittelen "Farskapserklæring".

Hovednavnet for siden vil fortsatt bli brukt på produktkort, i søk og som tittel på siden.

Innholdstypen er "Slik gjør du det". Denne innholdstypen vises som "Annet" i oversikter.

Kobling til en eller flere situasjoner der skjemaet er aktuelt.

Områdene:

  • Arbeid
  • Helse og sykdom
  • Familie og barn
  • Pensjon
  • Sosiale tjenester og veiledning
  • Hjelpemidler og tilrettelegging
  • På tvers

Skjemaet skal knyttes til minimum ett område. Det kan knyttes til flere hvis det er aktuelt.

Dette er målgruppene på nav.no:

  • Privatperson
  • Arbeidsgiver
  • Samarbeidspartner (flere undergrupper)

Skjemainformasjonen skal kun ha én målgruppe.

Innhold om samme skjema til andre målgrupper.

Merking av hvilket språk artikkelen er skrevet på:

  • Norsk (bokmål)
  • Norsk (nynorsk)
  • Engelsk
  • Eventuelt andre språk

Alle skjema som har saksbehandlingstider, utbetalingsdatoer og/eller satser skal ha disse som produktdetaljer. Når detaljene ligger i metadataene i Enonic, vises Slik gjør du det-siden i relevante oversikter.

Produktdetaljene kan også settes inn i teksten på siden for å vises i kontekst.

Alle søknader, skjema, klage- og ankeløsninger tilknyttet siden.

Når detaljene ligger i metadataene i Enonic, vises siden i relevante oversikter.

Skjemadetaljene settes også inn i teksten på siden for å vises i kontekst og gi inngang til skjemaene.

Ingressen skal være kort og konsis. Ingressteksten brukes på siden, inngang til siden fra situasjonssider, i oversikter og i søketreff.

Dette er eierkategoriene:

  • Arbeidsavdelingen
  • Arbeidsavdelingen / Seksjon for arbeid og helse
  • Arbeidsavdelingen / Seksjon for arbeidsgivertjenester
  • Arbeidsavdelingen / Seksjon for arbeidsmarkedstiltak
  • Arbeidsavdelingen / Seksjon for arbeidsoppfølging
  • Arbeidsavdelingen / Nav kontaktsenter styringsenhet
  • Avdeling for brukeropplevelse
  • Avdeling for mennesker og organisasjon
  • Direktoratet
  • Juridisk avdeling
  • Kommunikasjonsavdelingen
  • Kunnskapsavdelingen
  • Kunnskapsavdelingen / Statistikkseksjonen
  • Nav klageinstans
  • Teknologiavdelingen
  • Velferdsavdelingen
  • Velferdsavdelingen / Seksjon for hjelpemidler og tilrettelegging
  • Velferdsavdelingen / Seksjon for sosiale tjenester
  • Velferdsavdelingen / Hjelpemidler og tilrettelegging styringsenhet
  • Ytelsesavdelingen
  • Ytelsesavdelingen / Seksjon for arbeidsavklaringspenger
  • Ytelsesavdelingen / Seksjon for arbeidsytelser
  • Ytelsesavdelingen / Seksjon for familieytelser
  • Ytelsesavdelingen / Seksjon for helseytelser
  • Ytelsesavdelingen / Seksjon for kontroll og internasjonalt
  • Ytelsesavdelingen / Seksjon for pensjon og uføretrygd
  • Ytelsesavdelingen / Arbeid og ytelser styringsenhet
  • Ytelsesavdelingen / Familie- og pensjonsytelser styringsenhet
  • Ytelsesavdeling / Nav kontroll
  • Økonomi- og styringsavdelingen

Produktet skal minimum ha én eier. Det kan ha flere hvis det er aktuelt.

Eieroversikten brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.

Hvis innholdet forvaltes av noen andre enn eieren, skal det markeres hvem som forvalter det. Det er disse kategoriene:

  • Arbeidslivssenter
  • Digisos
  • Fylke
  • Hjelpemiddelsentralen
  • Kjernegruppe arbeid
  • Kjernegruppe ekspertbistand
  • Kjernegruppe familie
  • Kjernegruppe hjelpemidler
  • Kjernegruppe medlemskap
  • Kjernegruppe oppfølging
  • Kjernegruppe ortopediske hjelpemidler
  • Kjernegruppe pensjon
  • Kjernegruppe sosiale tjenester
  • Kjernegruppe språktolk
  • Kjernegruppe sykepenger
  • Kjernegruppe tiltak
  • Kjernegruppe tiltakspenger
  • Kjernegruppe uføretrygd
  • Kjernegruppe yrkesskade
  • Kjernegruppe AAP
  • Team Min side
  • Team nav.no
  • Innholdsteam arbeidsgivertjenester

Det kan være flere som forvalter innholdet sammen.

Informasjonen brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.

Metadataene legges inn i redaktørgrensesnittet i Enonic.

Gode metadata gir oss god oversikt over innholdet vårt og gjør det mulig å bruke innholdet på en strukturert måte.

URL

Siden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.

For personbruker og på bokmål: nav.no/handling (eventuelt kortversjon av skjemanavn der disse er lange) f.eks nav.no/meld-yrkesskade

For andre målgrupper: nav.no/målgruppe/handling f.eks nav.no/arbeidsgiver/meld-yrkesskade

For andre språkvarianter: nav.no/handling/språk .eks nav.no/meld-yrkesskade/en

For både andre målgrupper og språkvarianter: nav.no/målgruppe/handling/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/meld-yrkesskade/en

Norske bokstaver i URL

Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.

  • æ erstattes med a
  • ø erstattes med o
  • å erstattes med a

Bakgrunn

Medvirkende

TeamNav.no

Innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO for å gi innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO
Slik gjør du det - Aksel.nav.no