Produktteamene / innholdseierne som forvalter produktene Slik gjør du det-sidene tar for seg, er ansvarlige for sidene.
Navngiving
Slik gjør du det-sidene skal ha meningsbærende titler. Formen på tittelen bør være [verb / handling] + [substantiv / det som sendes inn eller meldes om].
For eksempel "Meld yrkesskade" eller "Send meldekort".
Bakgrunn
Tittelen vises på kortet som gir inngang til siden.
Ved å formulere handlingen blir det tydeligere hva skjemaet er knyttet til. Det gjør at kortet vil fungere som en handlingsdriver i konteksten det vises. Det bidrar også til mer konsistent navngiving på tvers av områder.
Tittelen i utlistinger gjør det enklere å finne produktet alfabetisk. Derfor bruker vi ikke verb her.
Innholdsstruktur og ankerlenker
Innholdet på siden er delt opp i meningsfulle underkapitler. Innholdseier strukturerer innholdet slik det er mest hensiktsmessig å strukturere det for det skjemaet det gjelder.
Hvis det finnes flere skjemaer som skal ha samme type innhold, bør titlene og inndelingen gjøres mest mulig lik.
Ankerlenker til innholdskapitler:
Ankerlenkene trenger ikke å bruke samme ordlyd som tittelen på kapittelet
Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell. Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.
Eksempel: kapittel om frist har ankerlenke nav.no/skjemanavn#frist, enten tittelen på kapittelet er «Hva er fristen?» eller noe annet, og om tittelen endres.
Bakgrunn
Mange innbyggere bruker flere tjenester samtidig, og har nytte av mest mulig lik struktur og gjenkjennelighet på tvers.
Vi tror også at dette kan gi oss nye muligheter når vi etter hvert vil utforske muligheter for å viske ut skillet mellom åpne og innloggede sider for eksempel ved å knytte individspesifikk informasjon til generisk informasjon.
Korte lenker og ankerlenker er nyttig i brev eller dialog med kontaktsenteret eller andre situasjoner der innbyggeren skal skrive inn lenken manuelt i nettleseren. Det reduserer også sjansen for feil og dårlig brukeropplevelse.
Sideheader
Inneholder
Tittel bestående av verb og skjemanavn/det som skal meldes inn, for eksempel "Meld yrkesskade"
Innholdstype, her "Slik gjør du det"
Piktogram for innholdstypen (likt for alle Slik gjør du det-sider)
Bakgrunn
Headeren er med på å skille denne innholdstypen fra andre innholdstyper på nav.no.
Innholdsmeny
Siden har en innholdsmeny med snarvei til korresponderende kapittel på siden. Her kan det også legges inngang til skjema eller annen relevant handelingsdriver for skjemaet.
Bakgrunn
Innholdsmenyen skal gjøre det enklere å få overblikk over innholdet på siden og navigere raskt til det man lurer på. Den følger med nedover siden (kun på desktop foreløpig, vi ser på løsninger for mobil) slik at innbyggeren raskt kan navigere til en annen del av siden.
Lenkemeny (hvis relevant)
Lenker til andre sider med støtteinformasjon, som oftest inngang til lovtekst.
Bakgrunn
Siden skal i utgangspunktet være «selvforsynt» slik at innbyggere ikke skal måtte oppsøke andre sider for å finne informasjonen de trenger før de sender inn.
Det kan likevel være behov for noen få lenker til mer utfyllende informasjon. Den separate lenkemenyen skiller denne navigasjonen fra internnavigasjonen på siden i innholdsmenyen, slik at det blir tydeligere at disse lenkene ikke går til innhold på denne siden.
Inngang til sentrale situasjoner
Mikro-produktkort med inngang til situasjoner der produktet er sentralt settes i bunnen av Kort om-seksjonen.
Før kortet bør det være en innledning, slik som "[Produkt] er aktuelt for deg som".
Bakgrunn
Situasjonskort knytter skjema til situasjonene sammen slik at brukere kan gå via det ene til det andre.
Mange kommer rett inn på siden via google eller direktelenker. Da er det nyttig å få inngang til den eller de situasjonene som kan gi mer overblikk og vise hvilke andre tilbud som finnes i situasjonen.
Inngang til andre relevante produkter eller verktøy
For å gi inngang til andre produkter eller sider, setter man inn mini-produktkort i løpende tekst. Før kortet bør det være tekst som setter produktet eller verktøyet i kontekst - hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på dette?
Bakgrunn
Produktkort i kontekst gjør det enklere for brukeren å identifisere unike produkter og skille dem fra hverandre.
Det gjør det også tydeligere for innbyggeren at det dreier seg om et annet, men relevant produkt enn om man kun hadde lagt inn en ordinær lenke.
Verktøy gjør det enklere for innbyggerne å skape seg et bilde av både hva de har rett til og - i enkelte tilfeller - økonomisk størrelsesorden.
Ved å plassere verktøy i kontekst på samme måte som produktkortene blir det tydeligere for innbyggerne hvordan de selv kan regne ut for eksempel stønadsstørrelse.
Tilpasningsfunksjon / filter (hvis relevant)
Tilpasningsfunksjonen tar utgangspunkt i innbyggerens situasjon, og gjør at brukeren kan tilpasse innholdet på siden til sin situasjon. Dette gjør brukeren ved å velge sin situasjon, og dermed filtrere bort situasjonene som ikke er relevante. Hvis brukeren ikke velger en situasjon, vil alt innholdet på siden vises.
Bare én boks
Vi bruker bare én «Hva er situasjonen din»-boks per produktside. Denne boksen har blå kant og skal plasseres rett etter «Kort om»-kapittelet. Boksen skal ikke plasseres i et innholdsfelt, men er en selvstendig boks.
Tekstforslag i boksen
Tekstforslag norsk:
Hva er situasjonen din? Fortell oss litt om situasjonen din, så viser vi bare den informasjonen som er relevant for deg.
Tilpass innhold
Tekstforslag engelsk:
What is your situation? Tell us a little about your situation so we can show you only information that is relevant to your case.
Customise content
Mulighet for flere spørsmål og alternativ
"Hva er situasjonen din"-boksen kan inneholde flere spørsmål med flere alternativer. Hva slags spørsmål og alternativer som er relevante, vil variere fra produkt til produkt.
Filtervalg i kapitler
I kapitlene der et eller flere spørsmål fra filteret er i bruk, vises de ulike alternativene før teksten som er knyttet til filterne. Brukeren kan også justere hva som er relevant her, selv om de ikke tok i bruk filteret i "Hva er situasjonen din?"
Slik knytter du alternativer i filteret til innhold på siden
Beskrivelsen av alternativer og overskrifter på siden må henge tydelig sammen
Alternativene til et spørsmål i filteret korresponderer med en H3-overskrift inne i et kapittel. Ikke valgte alternativer i dette kapittelet filtreres da bort.
Koblingen mellom et filteralternativ og innhold bør gjenspeiles i ordlyden. Eksempel: filteralternativet "Jeg er i arbeid" korresponderer til H3-overskriften "Hvis du er i arbeid".
Siden filtervalgene ofte er alternativer som ikke vil gjelde alle, er det lurt å bruke "Hvis..." for å tydeliggjøre også i teksten at dette er noe som gjelder en spesiell gruppe. Da blir det synlig selv om brukeren ikke velger å bruke filteret.
Du kan velge hvilke kapitler som bruker filter
Man kan velge hvilke spørsmål og alternativer som skal knyttes til de ulike kapitlene, og man trenger ikke å bruke alle spørsmål i samme kapittel. Men bruker du et spørsmål i et kapittel, så må alle alternativ til dette spørsmålet være gjenspeilet i kapittelet.
Kategorien "Hvor gammelt er det yngste barnet ditt?" er relevant for kapittelet "Barnas alder". H3-overskriftene her reflekterer de ulike alternativene til dette spørsmålet.
Kategorien "Hva er situasjonen din?" er relevant for kapittelet "Arbeid, utdanning og andre aktiviteter". H3-overskriftene her reflekterer de ulike alternativene til dette spørsmålet.
Du kan knytte flere alternativer til samme tekst
Man kan knytte flere filter til samme H3. Bare pass på å tydeliggjøre det i teksten.
Eksempel: Det er 3 alternativer i et spørsmål, men for dette kapittelet er det kun én av gruppene som har egne regler. Da kan man knytte to av alternativene til samme tekst.
H3-overskriftene kan da være "Hvis du [alternativ 1 og 2]" og "Hvis du [alternativ 3]".
Det er viktig at tekstavsnittene som er knyttet til spesifikke filtere bare tar for seg temaet innenfor disse filterene. Hvis ikke risikerer du at innhold som faktisk var relevant for innbyggeren filtreres bort. Et godt tips kan være å unngå lange enkeltavsnitt som omtaler for mange temaer på én gang.
Bakgrunn
Innbyggerne er ofte usikre på om generisk informasjon på nav.no også gjelder i deres situasjon.
Ved å gjøre det mulig å filtrere bort innhold basert på hvilken situasjon man er i, blir det både mindre tekst å lese og forstå, og innholdet oppleves mer relevant.
Inngang til skjema
For å lenke til skjema, bruker vi komponenten skjemadetaljer. Disse er vedlikeholdt sentralt og vises både på slik gjør du det-siden og i sentrale oversikter.
Skjemadetaljene har én knapp som leder til skjemaet. Hvis det er mulig å velge mellom digital innsending og innsendig via post, får man dette valget i neste steg. Det samme gjelder for inngang til ettersendelse.
Mer om hvordan skjemadetaljene fungerer finner du i e-læringen.
Søknader og skjema
Alle slik gjør du det-sider skal som hovedregel ha et kapittel med inngang til alle relevante skjema.
Søknadskapittelet på siden bør ha en enkel og tydelig overskrift så det blir enkelt å identifisere i innholdsmenyen.
På den måten får man en tydelig inngang til skjemaene fra innholdsmenyen og får se disse i kontekst, med skjemainformasjon og innganger til både skjema og ettersendelse.
Det er i tillegg til dette mulig å bruke skjemadetaljer for å promotere inngang til skjema andre steder på siden hvis det er relevant. Men det bør gjøres i begrenset grad for å ikke bli overveldende.
Alle ordninger som har klage og eventuelt ankerett skal ha et eget kapittel om dette nederst på siden. Her skal det være direkteinngang til klage og anke for ordningen, i tillegg til inngang til den generelle informasjonen om klagerettigheter. Dette erstatter inngang til klagerettigheter under nyttig å vite.
Alle Slik gjør du-sider skal ha disse metadataene:
Navnet på siden. Formuleres som "verb + handling", for eksempel "Send meldekort".
I utlistinger av produkter på oversiktssider, bruker vi substantivet, for eksempel "Yrkesskademelding" eller "Meldekort". Denne alternative tittelen setter du i venstremenyen (metadata) i Enonic.
Hvis det er hensiktsmessig å vise en annen tittel i oversikter der siden dukker opp, kan man legge inn en egen tittel for utlisting.
Dette kan du bruke for å legge siden mer naturlig alfabetisk eller for å starte med triggerord. Et eksempel på dette er siden "Erklære farskap" som i oversikter bruker listetittelen "Farskapserklæring".
Hovednavnet for siden vil fortsatt bli brukt på produktkort, i søk og som tittel på siden.
Innholdstypen er "Slik gjør du det". Denne innholdstypen vises som "Annet" i oversikter.
Områdene:
Arbeid
Helse og sykdom
Familie og barn
Pensjon
Sosiale tjenester og veiledning
Hjelpemidler og tilrettelegging
På tvers
Skjemaet skal knyttes til minimum ett område. Det kan knyttes til flere hvis det er aktuelt.
Dette er målgruppene på nav.no:
Privatperson
Arbeidsgiver
Samarbeidspartner
Selvstendig næringsdrivende
Skjemainformasjonen skal kun ha én målgruppe.
Merking av hvilket språk artikkelen er skrevet på:
Norsk (bokmål)
Norsk (nynorsk)
Engelsk
Eventuelt andre språk
Alle skjema som har saksbehandlingstider, utbetalingsdatoer og/eller satser skal ha disse som produktdetaljer. Når detaljene ligger i metadataene i Enonic, vises Slik gjør du det-siden i relevante oversikter.
Produktdetaljene kan også settes inn i teksten på siden for å vises i kontekst.
Alle søknader, skjema, klage- og ankeløsninger tilknyttet siden.
Når detaljene ligger i metadataene i Enonic, vises siden i relevante oversikter.
Skjemadetaljene settes også inn i teksten på siden for å vises i kontekst og gi inngang til skjemaene.
Ingressen skal være kort og brukes på kortet som leder til siden, i oversikter og i søketreff.
Dette er eierkategoriene:
Ytelsesavdelingen
Ytelsesavdelingen / Arbeid og ytelser styringsenhet
Ytelsesavdelingen / Familie- og pensjonsytelser styringsenhet
Arbeids- og tjenesteavdelingen
Juridisk avdeling
Kunnskapsavdelingen
Kommunikasjonsavdelingen
Økonomi
Statistikk
Hjelpemidler og tilrettelegging
Kontaktsenteret
Team personbruker
IT-avdelingen
Fylke
Hjelpemiddelsentralen
Arbeidslivssenter
Min Side
Direktoratet
Annet
Produktet skal minimum ha én eier. Det kan ha flere hvis det er aktuelt.
Eieroversikten brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.
Hvis innholdet forvaltes av noen andre enn eieren, skal det markeres hvem som forvalter det. Det er disse kategoriene:
PO AAP
PO Arbeid
PO Familie
PO Helse
PO Pensjon
PO Arbeidsgiver
Digisos
Det kan være flere som forvalter innholdet sammen.
Informasjonen brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.
I Enonic blir dette ivaretatt ved å legge inn denne informasjonen i redaktørgrensesnittet. Velger man eget publiseringssystem, må dette ivaretas av teamet.
Gode metadata gir oss god oversikt over innholdet vårt og gjør det mulig å bruke innholdet på en strukturert måte.
URL
Siden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
For personbruker og på bokmål: nav.no/handling (eventuelt kortversjon av skjemanavn der disse er lange) f.eks nav.no/meld-yrkesskade
For andre målgrupper: nav.no/målgruppe/handling f.eks nav.no/arbeidsgiver/meld-yrkesskade
For andre språkvarianter: nav.no/handling/språk .eks nav.no/meld-yrkesskade/en
For både andre målgrupper og språkvarianter: nav.no/målgruppe/handling/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/meld-yrkesskade/en
Norske bokstaver i URL
Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.
æ erstattes med a
ø erstattes med o
å erstattes med a
Bakgrunn
Personbrukere er hovedmålgruppen vår, og hovedspråket på nav.no er bokmål. For at flertallet skal få en URL som er så enkel som mulig, dropper vi denne informasjonen i URL til denne gruppen.
Derimot angir vi målgruppe og språk i URLer til andre grupper og for andre språkvarianter.
Vi bruker ikke område eller annet hierarki i URL siden skjemaene ikke har én fast plass i strukturen, men brukes og settes sammen i ulike kontekster. De ligger rett under forsiden i strukturen.
NKS får korte, enkle lenker å dele med innbyggere
Lenker i brev blir enklere å skrive inn i nettleseren
Bedre brukeropplevelse for innbyggere som skal skrive inn lenker manuelt, mindre sjanse for feil
Vi slipper å lage egne kortlenker for NKS og brev
Ærligere URLer utifra hvordan innholdet vårt faktisk er organisert