Team personbruker og nav.no-redaksjonen oppdaterer forsiden.
Seksjon 1: Hva kan vi hjelpe deg med?
Denne seksjonen gir inngang til de 6 store områdene der NAV tilbyr tjenester. Inne på områdesidene får man inngang til aktuelle situasjoner for området.
Seksjonen henvender seg først og fremst til de som er i en ny situasjon eller som er i kontakt med NAV for første gang og ikke vet hva de har rett til.
Bakgrunn
Å tilby navigering ut ifra livssituasjoner er i tråd med innholdsstrategien for innhold til personbrukere på nav.no og regjeringens digitaliseringsstrategi.
Vi har kartlagt i underkant av 40 ulike situasjoner for personbrukere på nav.no. Å samle disse i områder gir enkel og tydelig inngang til alle situasjonene fra forsiden, uten at det blir overveldende og vanskelig å finne din situasjon.
Seksjon 2: Snarveier
Seksjonen gir inngang til sentrale toppoppgaver på nav.no. Disse oppgavene er særlig viktige for de som har søkt om eller allerede får støtte fra NAV.
Saksbehandlingstider og utbetalingsdatoer og gir inngang til sentrale oversikter over dette.
Pengestøtter og tjenester fra A til Å gir inngang til en søkbar og filtrerbar oversikt over alle produktene til NAV. Dette er en versjon 0.1 av den nye produktoversikten som etterhvert vil erstatte skjemaveilederen.
Bakgrunn
Dette er sentrale toppoppgaver for brukerene. På denne måten får de en enkel inngang direkte fra forsiden.
Seksjon 3: Aktuelt
Saker som skal vises i Aktuelt-spalten på forsiden gjelder personbrukere. Det er to typer saker:
Gjentakende, årvisse saker som orienterer brukerne om noe som er relevant og viktig for mange, og som avlaster kontaktsenteret for henvendelser. Eksempler er utbetaling av feriepenger fra NAV eller spesielle regler for å sende meldekort i julen.
Ad hoc-saker som gjelder feil eller uregelmessigheter som angår mange, eller er særlig viktig for en mindre gruppe. NAVs informasjonsplikt tilsier at vi må varsle ved slike hendelser. Hvis det er mulig og sikkert at berørte brukerne kan nås med direkte varsling, er det foretrukken framgangsmåte.
Det er nav.no-redaksjonen som vurderer hva som er en aktuelt-sak. Sakene skal alltid være godkjent av fageier.
Informasjon som gjelder konkrete produkter, situasjoner eller andre tema skal også fremkomme i kontekst. Se hvordan vi håndterer ulike situasjoner i beredskapsplanen for nav.no.
Når folk besøker nav.no har de en konkret oppgave de forsøker å løse, for eksempel finne ut hva de har rett til i sin situasjon eller sjekke når de får utbetalt penger denne måneden.
Derfor er nyhetsfokuset nedjustert på forsiden. Det er i tråd med innholdsstrategien som slår fast at vi informerer i kontekst fremfor å lage nyhetssaker.
Seksjon 4: Kontakt oss
Kontaktinformasjon til NAV. Seksjonen har direkteinngang til chat og til Kontakt oss-siden der man får oversikt over alle kanaler, med informasjon om hvordan man kan bruke dem eller til hva.
Bakgrunn
Det skal være enkelt for folk å ta kontakt i riktig kanal hvis de ikke får gjort det de kom for på nettsiden. På andre sider viser vi de kanalene som er mest aktuelle for temaet på siden.
På forsiden gir vi inngang til den fulle oversikten over kanaler, slik at folk kan velge den kanalen som passer best for dem. Det gjør vi fordi forsiden er inngangsporten til alt innhold, og folk vil være i mange ulike situasjoner.
Innlogget innhold
Brukere som er logget inn med BankID, får en egen modul på toppen av forsiden. Denne gir inngang til sentralt innhold på de innloggede sidene.
I første versjon er det inngang til Dine utbetalinger og Dine saker. Alle som sender meldekort får i tillegg inngang til Dine meldekort.
Bakgrunn
Dette er toppoppgaver på nav.no. Seksjonen gir folk rask og enkel tilgang til disse.