Et produkt er en pengestøtte, en tjeneste eller et hjelpemiddel - kort sagt noe man kan få fra NAV. Produktsidens hovedoppgave er å samle all informasjon som finnes om pengestøtten, tjenesten eller hjelpemiddelet, slik at innbyggerne slipper å hoppe rundt etter informasjon. Alle produkter skal ha en produktside. Skal du sette opp en produktside? Her finner du detaljert informasjon om hvordan du jobber med en produktside.
Eksempel på produktside: tilleggsstønader
Situasjonsside
En situasjonsside skal møte innbyggeren i deres situasjon, og gi dem en oversikt over hva NAV og andre kan tilby. Siden bretter ut NAVs verktøykasse og setter innbyggeren i førersetet slik at de kan ta et informert valg om hvilke tjenester de vil benytte seg av. Her finner du detaljert informasjon om hvordan du jobber med en situasjonsside.
Eksempel situasjonsside: har ikke penger til mat, bolig eller andre utgifter
Områdeside
Områdesidene på nav.no er arbeid, helse og sykdom, familie og barn, pensjon, hjelpemidler og tilrettelegging og sosiale tjenester og veiledning. På områdesiden skal innbyggerne finne inngangen til alle situasjonssider som er aktuelle for området. Noen ganger kan én situasjon være aktuell for flere områder, og da kan inngangen legges til på flere områdesider. Her finner du informasjon om hva som skal med på en områdeside.
Eksempel: områdeside for Helse og sykdom
Temaartikkel
En temaartikkel gir dybdeinformasjon, og samler relevant informasjon rundt ett konkret tema. Eksempler på temaer kan være jobbsøkertips eller medlemsskap i folketrygden. Her finner du mer informasjon om hvordan vi jobber med temaartikler på nav.no.
Eksempel temaartikkel: kom i gang som jobbsøker
Slik gjør du det
Denne innholdstypen brukes for å veilede innbyggerne gjennom ulike skjemaer eller prosesser, som for eksempel å sende et meldekort eller å sende en kjøreliste. Disse eksemplene har til felles at de ikke er selvstendige pengestøtter, tjenester eller hjelpemidler, og at de krever innbyggerne må sende informasjon til NAV gjennom et skjema. Her finner du mer informasjon om sidetypen Slik gjør du det.
Eksempel på sidetypen Slik gjør du det: oppfostringsbidrag
Kalkulator
Kalkulatoren er et interaktivt verktøy som lar brukeren regne ut beløp eller andre sentrale tall for et produkt. Sidetypen kalkulator kan både være frittstående og integrert på produktsiden, og du kan få flere detaljer om kalkulatorene på nav.no her.
Eksempel på kalkulator: beregning av foreldrepenger
Veiviser
Sidetypen veiviser er et interaktivt verktøy som hjelper brukeren å finne riktig produkt eller forstå viktig informasjon knyttet til rettighetene sine. Få flere detaljer om innholdstypen veiviser her.
Eksempel sidetypen veiviser: hva kan du ha rett til når du er alene med barn?
Oversikt
En oversiktsside er en aggregert liste over én type produktdetalj fra alle produkter som inneholder denne detaljen, som for eksempel en utbetalingsdato eller en stønadssats. Informasjonen vises både sentralt på oversiktssiden og inne på den aktuelle produktsiden. Mer informasjon om oversiktssider finner du her.
Eksempel på oversiktsside: utbetalingsdatoer
Nyheter og pressemeldinger til journalister
Hvis det er journalister som er målgruppen for saken din, velger du nyhet eller pressemelding som tag avhengig av saken din.
Nyhets- og pressemeldingsmalen inneholder:
Tittel
Dato for publisering og oppdatering
Ingress
Standard overskriftshierarki (H2, H3 osv)
Mulighet for bilde
Faktaboks
For at saken skal havne på riktig sted på nav.no og dermed presenteres i en logisk sammenheng for leseren, blir du bedt om å krysse av for om saken din handler om statistikk, analyse eller FoU før den publiseres.
Eksempel på nyhetssak til journalister i analyse-kategorien
Eksempel på pressemelding om arbeidsledighet i november 2022
Nyheter til personbrukere (aktuelt-saker)
Hvis du har en nyhetssak til personbrukere, bør du først vurdere om det finnes en produktside du bør oppdatere i stedet for å lage en nyhetssak. Les mer om dette i innholdsstrategiens prinsipp om å oppdatere fremfor å lage nytt innhold. Nyhetsmalen for personbrukere inneholder:
Tittel
Dato for publisering og oppdatering
Ingress
Standard overskriftshierarki (H2, H3 osv)
For å hjelpe brukeren videre til annet viktig innhold om samme tema, bør du lenke videre til en situasjonsside eller produktside som hører til temaet du skriver om i slutten av saken.
Eksempel på nyhetssak til personbrukere om etteroppgjør for uføretrygd
Tips
Har du spørsmål om bruk av sidemaler? Ta kontakt med Team Personbruker, så hjelper vi deg!