Hvordan produsere innhold i en tverrfaglig innholdsgruppe?
For at innholdet vårt skal bli godt og riktig, må vi jobbe tverrfaglig. Men hvordan gjøre det i praksis?
Ansvaret for innholdet på nav.no er distribuert ut til ulike tverrfaglige kjernegrupper. Her er noen tips og anbefalinger til grupper som skal i gang med skrivearbeidet. Tipsene er lagt opp etter de tre fasene før, under og etter selve innholdsproduksjonen.
Før: Hvorfor gjør vi dette?
Før dere starter innholdsarbeidet, trenger dere et felles bilde av hva slags behov eller problem teksten deres skal løse.
Sett gjerne opp:
- brukerens behov og spørsmål om temaet
- hva det er viktig for NAV at brukeren forstår eller gjør etter å ha lest teksten
- hvilke nøkkelord brukerne ser etter
Innsikt om brukerbehov må alltid ligge til grunn for teksten.
Her kan du lese mer om hvordan få brukerinnsikt med webverktøy.
Skal dere gang med en ny produktside eller situasjonsside, finnes det egne guider for disse.
Hvem gjør hva?
En tverrfaglig innholdsgruppe består av mange ulike kompetanseområder, som researchere, fageksperter, representanter fra NKS, jurister og innholdseksperter. Alle har med seg kompetanse som er viktig for et godt sluttresultat.
Når dere skal skrive sammen, er det lurt å dele dere i mindre samskrivingsgrupper med ulik kompetanse der hver gruppe har ansvar for ulike deler av teksten.

Det er også lurt å bli enige om hvem som har hovedansvar for hvilke deler av arbeidet: tekstkvalitet, faglige avklaringer, juridiske presiseringer osv.
Kanskje skal noen ha hovedansvar for å skrive, mens andre skal hentes litt ut og inn for avklaringer underveis?
Hent tips til intensivt skrivearbeid fra innholdssprint-metoden.
Underveis: diskutere, produsere, justere
Neste steg er å gå sammen gruppevis og starte produksjonen. Grunnen til at man anbefaler å skrive sammen og ikke alene, er bl.a. at parskriving eller samskriving:
- Sikrer tverrfaglig perspektiv
- Gir høyere kvalitet – to skriver bedre enn én!
- Forankrer eierskapet til innholdet
Det er helt essensielt at alle blokker ut tid i kalenderen og deltar, slik at dere får gjennomført økten. Det er ikke lov å komme etterpå og være uenig i hva gruppen har diskutert seg frem til.
Sitt gjerne sammen fysisk og skriv i samme, delte dokument mens dere diskuterer, evt. på teams eller zoom. Det viktige er at dere kan diskutere underveis og at begge er fokuserte på oppgaven.
Tips:
- Ha fokus på løpende diskusjon og testing underveis
- Roter på gruppene slik at dere kan forbedre hverandres arbeid
- Husk pauser - dette er intensivt arbeid
Tips og triks til skrivearbeidet:
Gjør en enkel brukertest av teksten deres
Gjør en fullskala brukertest i NAVs testlab
Bruk klarspråkhjelpen til å luke ut vanskelige ord og uttrykk
La dere inspirere av opplegg for innholdssprint
Se NAV sine skriveprinsipper og skriveregler
Jo bedre vi gjennomarbeider tekstene og jo tydeligere vi får dem, jo mindre av arbeidet overlater vi til brukerne!
Sjekkliste:
- Har dere fulgt den foreslåtte strukturen for produktsider?
- Fatt dere i korthet - hvor mye informasjon trenger brukerne?
- Husk å si det viktigste først
- Overskrifter, korte avsnitt med mellomoverskrifter og punktlister bryter opp
- Beskrivende lenketekster
- Les teksten høyt:
- Er all nødvendig informasjon med?
- Er teksten klar og forståelig tekst med god flyt?
- Er gode nøkkelord på plass?
- Gir dere brukeren en tydelig vei videre?
Etter: oppfølging og forbedring
Når dere har en versjon gruppen er fornøyd med, gjenstår det bare å publisere. Husk at teksten ikke trenger å være perfekt, tvert i mot er det meningen at den skal justeres og forbedres etterhvert som dere ser hvordan den fungerer.
- Hvordan ser trafikken på sidene ut?
- Bruker folk sidene slik vi hadde tenkt?
- Tyder noe på at det er innhold som mangler?
- Hva slags søkeord bruker folk?
- Er det viktig informasjon de ser ut til å misforstå?
For å se om innholdet gjør jobben sin, kan dere ta i bruk metodene for brukerinnsikt.
Å jobbe med tekster på nett er et monitorerings-, justerings- og forbedringsarbeid som fortsetter så lenge innholdet ligger på nav.no.
Trenger dere opplæring?
ResearchOps tilbyr demoer, workshops og tips og triks om diverse verktøy for oppfølging og forbedring av innhold.
Bidragsytere