Brukerinnsikt
Brukerinnsikt
Her finner du tips, råd og veiledning for å kunne gjennomføre brukerinnsiktsarbeid oftere, mer effektivt, med ønsket kvalitet, som er etisk riktige, inkluderende og lovlige.
Webverktøy for brukerinnsikt
Vet du hvor mange som besøker nettsidene dine, og om de får gjort det de skal? Her gis en generell introduksjon til verktøy vi bruker i NAV for å måle bruk og tilfredshet.
Mål brukeratferd med Amplitude
Hvor mange er det som bruker appen? Hva gjør de i appen? Amplitude kan hjelpe deg med å finne ut alt av dette.
—Lag spørreundersøkelser med Hotjar
Hotjar lar deg måle tilfredshet og forståelse av innholdet ved hjelp av små spørreundersøkelser.
—Finn brukernes viktigste oppgaver med toppoppgavemetoden
Få oversikt over hvilke oppgaver brukerne prøver å løse på websiden, og hvor godt de får det til.
—Kvalitetssjekk med Siteimprove
Siteimprove hjelper oss med å kvalitetsikre innhold og kode på nettsider.
—Samtykke
I mye av innsiktsarbeidet i NAV er behandlingsgrunnlaget samtykke. Her er nærmere informasjon om hvordan vi overholder kravene til et gyldig samtykke.
Huskeliste for samtykker
Huskeliste for å lage samtykke til bruk i intervjuer, brukertester og annet innsiktsarbeid.
—Retningslinjer for skriftlig samtykke
Her finner du retningslinjer for samtykke til innhenting av personopplysninger.
—Retningslinjer for elektronisk (digitalt) samtykke
Et elektronisk samtykke må inneholde det samme som et analogt samtykke.
—Maler for samtykke til intervju
Når du skal gjøre et intervju behandler du som regel personopplysninger. Da trenger du et gyldig samtykke som behandlingsgrunnlag. Her får du noen eksempler.
—Praktisk informasjon til deltakere i brukerundersøkelser
Denne artikkelen skal hjelpe deg med å gi den nødvendige praktiske informasjonen til deltakerne i brukertester, intervjuer og annet innsiktsarbeid.
—Innsiktsetikk
Her gis en generell introduksjon til retningslinjer og verktøy som kan bidra til at vi gjør innsiktsarbeidene våre på en etisk god måte.
Etikk når du planlegger innsiktsarbeid
Når du planlegger et innsiktsarbeid må du gjøre både etiske og juridiske vurderinger for å sikre at du gjennomfører innsiktsarbeidet på en god måte.
—Etikk når du gjennomfører innsiktsarbeid
Når du gjennomfører et innsiktsarbeid må du gjøre etiske og juridiske vurderinger for å ivareta integriteten til de som har takket ja til å delta.
—Etikk når du analyserer og formidler brukerinnsikt
Når du analyserer og formidler dataene er det mange etiske hensyn og juridiske regler vi må overholde.
—Brukertesting
God brukeropplevelse forventes av brukerne våre. Brukertesting er en metode som gir innsikt i hva brukerne faktisk gjør og mener om våre brev, skisser, prototyper eller publiserte løsninger.
NAV Testlab i Fyrstikkalléen 1
Team ResearchOps tilbyr produktteam en ferdig rigget testlab med alt av nødvendig utstyr og fasiliteter for brukertester med blikksporing på laptop, PC-skjerm, smarttelefoner eller nettbrett.
—Slik bestiller du NAV Testlab
Fremgangsmåte steg-for-steg for å bestille Testlaben i Fyrstikkalléen 1, Oslo.
—Rutiner for NAV Testlab
Her finner du interne rutiner for administrasjon, drift og bruk av NAV Testlab.
—Oppdag innholdsgruppering med kortsortering
La brukeren sortere innholdet på en måte som er logisk for dem med kortsortering og UXtweak.
—Test struktur med tretesting
Test om innholdet er strukturert på en god måte med tretesting og UXtweak.
—Tjenesten "Test min løsning"
Inkluderer du mennesker med funksjonsvariasjon i innsiktsarbeidet ditt?
—Innsiktstorget
Innsikt er gull verdt. Derfor ønsker vi å dele innsikt så flere kan nyte godt av den. Flere artikler deles etter hvert ...
Brukerinnsikt om NAVs IT-løsninger
Lurer du på hvordan ansatte i NAV opplever systemløsningen du jobber med eller IT-systemene generelt?
Kunnskapsbanken - hjelpemidler og tilrettelegging
En kunnskapsbank om hjelpemidler og tilrettelegging.
—