Brukerinnsikt
Her finner du tips, råd og veiledning for å kunne gjennomføre brukerinnsiktsarbeid oftere, mer effektivt, med ønsket kvalitet, som er etisk riktige, inkluderende og lovlige.
Undertema
Innholdstype
Brukertesting
God brukeropplevelse forventes av brukerne våre. Brukertesting er en metode som gir innsikt i hva brukerne faktisk gjør og mener om våre brev, skisser, prototyper eller publiserte løsninger.
Test skisser og prototyper umoderert
Test enkelt og anonymt på mange med UXtweak.
BrukertestingVerktøy"Test min løsning"
Inkluderer du mennesker med funksjonsvariasjon i innsiktsarbeidet ditt?
BrukertestingGuideTest skisser og prototyper med UXtweak
UXtweak lar deg test skisser, prototyper umoderert.
BrukertestingVerktøyTest struktur med tretesting
Test om innholdet er strukturert på en god måte med tretesting og UXtweak.
BrukertestingGuideSlik gjør du en lavterskel brukertest av tekst
En test av teksten trenger ikke være komplisert og tidkrevende. Ved å følge noen enkle prinsipper og metoder kan du finne ut hvor det lugger i teksten din.
BrukertestingGuideOppdag innholdsgruppering med kortsortering
La brukeren sortere innholdet på en måte som er logisk for dem med kortsortering og UXtweak.
BrukertestingGuideSlik bestiller du NAV Testlab
Fremgangsmåte steg-for-steg for å bestille Testlaben i Fyrstikkalléen 1, Oslo.
BrukertestingGuideRutiner for NAV Testlab
Her finner du interne rutiner for administrasjon, drift og bruk av NAV Testlab.
BrukertestingRetningslinjeNAV Testlab i Fyrstikkalléen 1
Team ResearchOps tilbyr produktteam en ferdig rigget testlab med alt av nødvendig utstyr og fasiliteter for brukertester med blikksporing på laptop, PC-skjerm, smarttelefoner eller nettbrett.
BrukertestingVerktøyBrukerinvolvering av egne ansatte
Hva må du tenke på hvis du skal involvere egne ansatte i produktutviklingen?
BrukertestingGuide
Etikk
Her gis en generell introduksjon til retningslinjer og verktøy som kan bidra til at vi gjør innsiktsarbeidet vårt på en etisk god måte.
Etikk når du planlegger innsiktsarbeid
Når du planlegger et innsiktsarbeid må du gjøre både etiske og juridiske vurderinger for å sikre at du gjennomfører innsiktsarbeidet på en god måte.
EtikkGuideEtikk når du analyserer og formidler brukerinnsikt
Når du analyserer og formidler dataene er det mange etiske hensyn og juridiske regler vi må overholde.
EtikkGuideEtikk når du gjennomfører innsiktsarbeid
Når du gjennomfører et innsiktsarbeid må du gjøre etiske og juridiske vurderinger for å ivareta integriteten til de som har takket ja til å delta.
EtikkGuide
Innsikt
Her finner du tips, råd og veiledning for å kunne gjennomføre brukerinnsiktsarbeid oftere, mer effektivt, med ønsket kvalitet, som er etisk riktige, inkluderende og lovlige.
Brukerinnsikt om NAVs IT-løsninger
Lurer du på hvordan ansatte i NAV opplever systemløsningen du jobber med eller IT-systemene generelt?
InnsiktGuideBrukermedvirkning i Arbeids- og velferdsdirektoratet
NAV tar med brukerrepresentanter på råd gjennom faste brukerutvalg. Brukerutvalget skal blant annet bidra til å sikre brukermedvirkning innenfor områder i NAV, som har betydning for brukerne.
InnsiktGuideRutine for lagring av innsiktsdata
Det er viktig å ha gode rutiner for lagring av innsiktsdata ved gjennomføring av innsiktsarbeid. Her finner du den du skal følge i NAV IT.
InnsiktRetningslinjeKunnskapsbanken - hjelpemidler og tilrettelegging
En kunnskapsbank om hjelpemidler og tilrettelegging.
InnsiktVerktøy
Måling
Vet du hvor mange som besøker nettsidene dine, og om de får gjort det de skal? Her gis en generell introduksjon til verktøy vi bruker i NAV for å måle bruk og tilfredshet.
Kvalitetssjekk med Siteimprove
Siteimprove hjelper oss med å kvalitetsikre innhold og kode på nettsider.
MålingVerktøyMåle brukeradferd med Umami
Hvor mange er det som bruker appen? Hva gjør de i appen? Umami kan hjelpe deg med å finne ut alt av dette.
MålingVerktøyLag spørreundersøkelser med Hotjar
Hotjar lar deg måle tilfredshet og forståelse av innholdet ved hjelp av små spørreundersøkelser.
MålingVerktøyEnkel oversikt over webstatistikk i Amplitude
Slik får du enkel oversikt over webstatistikk i Amplitude
MålingGuideFinn brukernes viktigste oppgaver med toppoppgavemetoden
Få oversikt over hvilke oppgaver brukerne prøver å løse på websiden, og hvor godt de får det til.
MålingGuideMål bruk og tilfredshet
Oversikt over hvilken verktøy vi bruker i Nav for å måle bruk og tilfredshet.
MålingGuideMål brukeratferd med Amplitude
Hvor mange er det som bruker appen? Hva gjør de i appen? Amplitude kan hjelpe deg med å finne ut alt av dette.
MålingVerktøySe hva som spores i Amplitude
Slik ser du enkelt hva som spores i Amplitude før du skal bygge en graf.
MålingGuide
Samtykke
I mye av innsiktsarbeidet i NAV er behandlingsgrunnlaget samtykke. Her er nærmere informasjon om hvordan vi overholder kravene til et gyldig samtykke.
Samtykke intervju – mal for e-post
Dette er et eksempel på samtykke for intervju, det er viktig at du tilpasser den til ditt innsiktsarbeid.
SamtykkeRetningslinjeMaler for samtykke til intervju
Når du skal gjøre et intervju behandler du som regel personopplysninger. Da trenger du et gyldig samtykke som behandlingsgrunnlag. Her får du noen eksempler.
SamtykkeRetningslinjeSamtykke intervju – mal for utskrift
Dette er et eksempel på samtykke for intervju og som er egnet for utskrift. Det er viktig at du tilpasser den til ditt innsiktsarbeid.
SamtykkeRetningslinjeRetningslinjer for elektronisk (digitalt) samtykke
Et elektronisk samtykke må inneholde det samme som et analogt samtykke.
SamtykkeRetningslinjeHuskeliste for samtykker
Huskeliste for å lage samtykke til bruk i intervjuer, brukertester og annet innsiktsarbeid.
SamtykkeRetningslinjeRetningslinjer for skriftlig samtykke
Her finner du retningslinjer for samtykke til innhenting av personopplysninger.
SamtykkeRetningslinjePraktisk informasjon til deltakere i brukerundersøkelser
Denne artikkelen skal hjelpe deg med å gi den nødvendige praktiske informasjonen til deltakerne i brukertester, intervjuer og annet innsiktsarbeid.
SamtykkeRetningslinje