Hopp til innhold
Aksel
  • God praksis
  • Grunnleggende
  • Ikoner
  • Komponenter
  • Mønster & Maler
  • Bloggen

Meny

  • God praksis
  • Grunnleggende
  • Ikoner
  • Komponenter
  • Mønster & Maler
  • Blogg

Brukerinnsikt

Her finner du tips, råd og veiledning for å kunne gjennomføre brukerinnsiktsarbeid oftere, mer effektivt, med ønsket kvalitet, som er etisk riktige, inkluderende og lovlige.

  • Alle tema
  • Brev
  • Brukerinnsikt
  • Design
  • Frontend
  • Innholdsarbeid
  • Interne flater
  • Kompetanseutvikling
  • Kunstig intelligens
  • nav.no
  • Produktledelse
  • Produktteam
  • Skjema og søknad
  • Universell utforming

Undertema

Innholdstype

Brukertesting

God brukeropplevelse forventes av brukerne våre. Brukertesting er en metode som gir innsikt i hva brukerne faktisk gjør og mener om våre brev, skisser, prototyper eller publiserte løsninger.

  • Slik bestiller du NAV Testlab

    22. april 2025

    Fremgangsmåte steg-for-steg for å bestille Testlaben i Fyrstikkalléen 1, Oslo.

    Brukertesting
    Guide
  • Rutiner for Nav Testlab

    22. april 2025

    Her finner du interne rutiner for administrasjon, drift og bruk av NAV Testlab.

    Brukertesting
    Retningslinje
  • Nav Testlab i Fyrstikkalléen 1

    22. april 2025

    Team ResearchOps tilbyr produktteam en ferdig rigget testlab med alt av nødvendig utstyr og fasiliteter for brukertester med blikksporing på laptop, PC-skjerm, smarttelefoner eller nettbrett.

    Brukertesting
    Verktøy
  • Brukerinvolvering av egne ansatte

    27. mars 2025

    Hva må du tenke på hvis du skal involvere egne ansatte i produktutviklingen?

    Brukertesting
    Guide
  • Test skisser og prototyper umoderert

    3. november 2024

    Test enkelt og anonymt på mange med UXtweak.

    Brukertesting
    Verktøy
  • "Test min løsning"

    7. august 2024

    Inkluderer du mennesker med funksjonsvariasjon i innsiktsarbeidet ditt?

    Brukertesting
    Guide
  • Test skisser og prototyper med UXtweak

    6. august 2024

    UXtweak lar deg test skisser, prototyper umoderert.

    Brukertesting
    Verktøy
  • Test struktur med tretesting

    6. august 2024

    Test om innholdet er strukturert på en god måte med tretesting og UXtweak.

    Brukertesting
    Guide
  • Slik gjør du en lavterskel brukertest av tekst

    9. april 2024

    En test av teksten trenger ikke være komplisert og tidkrevende. Ved å følge noen enkle prinsipper og metoder kan du finne ut hvor det lugger i teksten din.

    Brukertesting
    Guide
  • Oppdag innholdsgruppering med kortsortering

    9. april 2024

    La brukeren sortere innholdet på en måte som er logisk for dem med kortsortering og UXtweak.

    Brukertesting
    Guide

Etikk

Her gis en generell introduksjon til retningslinjer og verktøy som kan bidra til at vi gjør innsiktsarbeidet vårt på en etisk god måte.

  • Etikk når du planlegger innsiktsarbeid

    6. august 2024

    Når du planlegger et innsiktsarbeid må du gjøre både etiske og juridiske vurderinger for å sikre at du gjennomfører innsiktsarbeidet på en god måte.

    Etikk
    Guide
  • Etikk når du analyserer og formidler brukerinnsikt

    6. august 2024

    Når du analyserer og formidler dataene er det mange etiske hensyn og juridiske regler vi må overholde.

    Etikk
    Guide
  • Etikk når du gjennomfører innsiktsarbeid

    9. april 2024

    Når du gjennomfører et innsiktsarbeid må du gjøre etiske og juridiske vurderinger for å ivareta integriteten til de som har takket ja til å delta.

    Etikk
    Guide

Innsikt

Her finner du tips, råd og veiledning for å kunne gjennomføre brukerinnsiktsarbeid oftere, mer effektivt, med ønsket kvalitet, som er etisk riktige, inkluderende og lovlige.

  • Hvordan bruke statistikk fra Nav Kontaktsenter i innsiktsarbeid?

    29. april 2025

    Nav Kontaktsenter har gode statistikkmålinger basert på jevnlig måling av deres tjenester og service på sine kanaler. Du kan bruke denne statistikken i ditt innsiktsarbeid og produktvikling av tjenestene i Nav.

    Innsikt
    Guide
  • Hvordan kan du bruke fagnettverkene i Nav Kontaktsenter til innsikt?

    29. april 2025

    Å snakke med fagnettverkene til Nav Kontaktsenter kan gi deg som jobber med å utvikle løsningene til Nav verdifull innsikt. Veilederne til kontaktsenteret er spesialiserte på sine fagområder og kan være gode kilder for innsikt som ikke kan leses ut av statistikk. Hvis de har kapasitet, vil de kunne dele sin spesifikke fagkompetanse.

    Innsikt
    Retningslinje
  • Innsiktsmal til observatører

    4. april 2025

    Her finner du en mal som designere kan bruke for å involvere flere fra teamet, og som gjør det lettere for observatører å vite sin rolle i innsiktsarbeid.

    Innsikt
    Guide
  • Brukermedvirkning i Arbeids- og velferdsdirektoratet

    24. februar 2025

    NAV tar med brukerrepresentanter på råd gjennom faste brukerutvalg. Brukerutvalget skal blant annet bidra til å sikre brukermedvirkning innenfor områder i NAV, som har betydning for brukerne.

    Innsikt
    Guide
  • Rutine for lagring av innsiktsdata

    11. desember 2024

    Det er viktig å ha gode rutiner for lagring av innsiktsdata ved gjennomføring av innsiktsarbeid. Her finner du den du skal følge i NAV IT.

    Innsikt
    Retningslinje
  • Kunnskapsbanken - hjelpemidler og tilrettelegging

    5. april 2024

    En kunnskapsbank om hjelpemidler og tilrettelegging.

    Innsikt
    Verktøy

Måling

Vet du hvor mange som besøker nettsidene dine, og om de får gjort det de skal? Her gis en generell introduksjon til verktøy vi bruker i NAV for å måle bruk og tilfredshet.

  • Måle brukeradferd med Umami

    9. mai 2025

    Hvor mange er det som bruker appen? Hva gjør de i appen? Umami kan hjelpe deg med å finne ut alt av dette.

    Måling
    Verktøy
  • Mål brukeratferd med Amplitude

    12. desember 2024

    Hvor mange er det som bruker appen? Hva gjør de i appen? Amplitude kan hjelpe deg med å finne ut alt av dette.

    Måling
    Verktøy
  • Se hva som spores i Amplitude

    22. november 2024

    Slik ser du enkelt hva som spores i Amplitude før du skal bygge en graf.

    Måling
    Guide
  • Kvalitetssjekk med Siteimprove

    3. november 2024

    Siteimprove hjelper oss med å kvalitetsikre innhold og kode på Navs nettsider.

    Måling
    Verktøy
  • Lag spørreundersøkelser med Hotjar

    3. november 2024

    Hotjar lar deg måle tilfredshet og forståelse av innholdet ved hjelp av små spørreundersøkelser.

    Måling
    Verktøy
  • Enkel oversikt over webstatistikk i Amplitude

    3. november 2024

    Slik får du enkel oversikt over webstatistikk i Amplitude

    Måling
    Guide
  • Finn brukernes viktigste oppgaver med toppoppgavemetoden

    4. september 2024

    Få oversikt over hvilke oppgaver brukerne prøver å løse på websiden, og hvor godt de får det til.

    Måling
    Guide
  • Mål bruk og tilfredshet

    6. august 2024

    Oversikt over hvilken verktøy vi bruker i Nav for å måle bruk og tilfredshet.

    Måling
    Guide

Samtykke

I mye av innsiktsarbeidet i NAV er behandlingsgrunnlaget samtykke. Her er nærmere informasjon om hvordan vi overholder kravene til et gyldig samtykke.

  • Samtykke intervju – mal for e-post

    7. mai 2025

    Dette er et eksempel på samtykke for intervju. Det er viktig at du tilpasser den til ditt innsiktsarbeid, og tar høyde for eventuelle språkproblemer, kognitive vansker eller andre utfordringer aktuell målgruppe har.

    Samtykke
    Retningslinje
  • Samtykke for Nav Testlab - mal for e-post

    7. mai 2025

    Dette er et eksempel på samtykke som kan brukes i Nav Testlab. Det er viktig at du tilpasser den til ditt innsiktsarbeid, og tar høyde for eventuelle språkproblemer, kognitive vansker eller andre utfordringer aktuell målgruppe har.

    Samtykke
    Retningslinje
  • Maler for samtykke til intervju

    7. mai 2025

    Når du skal gjøre et intervju behandler du som regel personopplysninger. Da trenger du et gyldig samtykke som behandlingsgrunnlag. Her får du noen eksempler.

    Samtykke
    Retningslinje
  • Samtykke for Nav Testlab - mal for utskrift

    7. mai 2025

    Dette er et eksempel på samtykke som kan brukes i Nav Testlab. Det er viktig at du tilpasser den til ditt innsiktsarbeid, og tar høyde for eventuelle språkproblemer, kognitive vansker eller andre utfordringer aktuell målgruppe har.

    Samtykke
    Retningslinje
  • Samtykke intervju – mal for utskrift

    7. mai 2025

    Dette er et eksempel på samtykke for intervju og som er egnet for utskrift. Det er viktig at du tilpasser den til ditt innsiktsarbeid, og tar høyde for eventuelle språkproblemer, kognitive vansker eller andre utfordringer aktuell målgruppe har.

    Samtykke
    Retningslinje
  • Retningslinjer for skriftlig samtykke

    22. november 2024

    Her finner du retningslinjer for samtykke til innhenting av personopplysninger.

    Samtykke
    Retningslinje
  • Praktisk informasjon til deltakere i brukerundersøkelser

    22. november 2024

    Denne artikkelen skal hjelpe deg med å gi den nødvendige praktiske informasjonen til deltakerne i brukertester, intervjuer og annet innsiktsarbeid.

    Samtykke
    Retningslinje
  • Retningslinjer for elektronisk (digitalt) samtykke

    9. april 2024

    Et elektronisk samtykke må inneholde det samme som et analogt samtykke.

    Samtykke
    Retningslinje
  • Huskeliste for samtykker

    5. april 2024

    Huskeliste for å lage samtykke til bruk i intervjuer, brukertester og annet innsiktsarbeid.

    Samtykke
    Retningslinje

© 2025 Nav

Arbeids- og velferdsetaten

Snarveier

  • Skriv for Aksel
  • Prinsipper for brukeropplevelse
  • Security Playbook
  • Etterlevelse

Om nettstedet

  • Hva er Aksel?
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring

Finn oss

  • Figma
  • Github
  • Slack