Hopp til innhold
Aksel
  • God praksis
  • Grunnleggende
  • Ikoner
  • Komponenter
  • Mønster & Maler
  • Bloggen

Meny

  • God praksis
  • Grunnleggende
  • Ikoner
  • Komponenter
  • Mønster & Maler
  • Blogg

nav.no

På nav.no skal vi møte folk med tillit og vise frem mulighetene. Brukerne skal finne frem på nettsidene, og få gjort det de kom for. Her finner du innholdsstrategien for nav.no, oversikt over innholdet som finnes der, og hvordan du lager det.

  • Alle tema
  • Brev
  • Brukerinnsikt
  • Design
  • Frontend
  • Innholdsarbeid
  • Interne flater
  • Kompetanseutvikling
  • Kunstig intelligens
  • nav.no
  • Produktledelse
  • Produktteam
  • Skjema og søknad
  • Universell utforming

Undertema

Innholdstype

Innholdsforvaltning

Slik jobber vi kontinuerlig med å ta vare på og forbedre innholdet vårt

  • Språkversjoner på nav.no

    15. januar 2025

    Slik går du fram for å sørge for gode språkversjoner av innholdet på nav.no.

    Innholdsforvaltning
    Guide
  • Slik lager du en livssituasjonsside

    16. desember 2024

    Lær å sette opp sider for ulike livssituasjoner, trinn for trinn.

    Innholdsforvaltning
    Guide
  • Slik lager du en produktside

    16. desember 2024

    Vil du lage en produktside på nav.no, men er usikker på hvordan? Her er guiden som loser deg gjennom - steg for steg.

    Innholdsforvaltning
    Guide
  • Kjernegrupper for innholdsarbeid på nav.no

    16. desember 2024

    Alt innhold på nav.no skal ha en definert eier og forvaltes aktivt. Kjernegruppene har ansvar for å forvalte innholdet om sine produkter i tråd med innholdsstrategien.

    Innholdsforvaltning
    Guide
  • Hvordan produsere innhold i en tverrfaglig innholdsgruppe?

    4. september 2024

    For at innholdet vårt skal bli godt og riktig, må vi jobbe tverrfaglig. Men hvordan gjøre det i praksis?

    Innholdsforvaltning
    Guide

Innholdstyper

Vi tar utgangspunkt i brukernes behov og situasjon når vi presenterer NAVs tilbud.

  • Dekoratøren

    19. mai 2025

    Oversikt over hvilke funksjoner som ligger i dekoratøren, hvilke fordeler den gir og hvordan teamene kan ta den i bruk.

    Innholdstyper
    Retningslinje
  • Dialogkanalene «Still et spørsmål» og «Beskjed til oss»

    1. april 2025

    «Still et spørsmål» og «Beskjed til oss» er skriftlige kanaler der brukeren logger inn og skriver en melding til Nav. De får svar i løpet av noen arbeidsdager.

    Innholdstyper
    Guide
  • Situasjonsside

    18. mars 2025

    Målet med situasjonssidene på nav.no er å gjenskape et møte med veileder. Det vil si å gi best mulig informasjon ut fra en gitt situasjon.

    Innholdstyper
    Guide
  • Forside til personbrukere på nav.no

    14. februar 2025

    Forsiden til personbrukere på nav.no er bygget opp av fire innholdsseksjoner.

    Innholdstyper
    Guide
  • Produktside

    13. januar 2025

    Hovedmålet med produktsidene på nav.no er å samle all informasjon om hvert enkelt produkt, slik at innbyggeren slipper å hoppe rundt for å samle informasjon på egenhånd.

    Innholdstyper
    Guide
  • Video

    7. januar 2025

    I valget mellom å lese tekst eller se video, velger de fleste brukerne våre å lese teksten. Derfor oppfordrer vi til å bruke videoer på en sparsommelig og gjennomtenkt måte på nav.no.

    Innholdstyper
    Guide
  • Slik gjør du det

    7. januar 2025

    Slik gjør du det-sidene på nav.no skal forklare hvorfor, når og hvor ofte et skjema eller annen informasjon skal sendes inn.

    Innholdstyper
    Guide
  • Temaartikkel

    7. januar 2025

    Temaartiklene på nav.no gir dybdeinformasjon om ett konkret tema.

    Innholdstyper
    Guide
  • Hva slags innhold finnes det på nav.no?

    6. desember 2024

    En oversikt over sidetypene vi bruker på nettstedet vårt.

    Innholdstyper
    Guide
  • Verktøy

    4. september 2024

    Verktøy er en interaktiv innholdstype. De kan hjelper brukeren med å finne riktig produkt, eller å regne ut et anslag.

    Innholdstyper
    Guide
  • Områdeside

    29. august 2024

    Områdesiden samler inngang til alle situasjonssider som er aktuelle for det aktuelle området. Hvis en situasjon er aktuell for flere områder, for eksempel helse og arbeid, kan den vises på flere områdesider.

    Innholdstyper
    Guide
  • Oversikt

    29. august 2024

    Oversiktssidene presenterer produktdetaljer eller produktfunksjoner. Disse vises både sentralt i fellesoversikter, og i kontekst inne på den aktuelle produktsiden. Informasjonen er alltid 1:1 og oppdatert.

    Innholdstyper
    Guide

Min side

Min side er dit du kommer når du logger inn på nav.no. Der får du personlig informasjon, tjenester og viktige meldinger.

  • Hvordan fungerer varsler til privatpersoner?

    30. juli 2024

    En oversikt over løsninger og muligheter for varsler

    Min side
    Guide
  • Hva møter personer som logger inn på nav.no?

    16. april 2024

    En oversikt over innhold og prinsipper for innloggede tjenester for privatpersoner.

    Min side
    Guide

Strategi

Bli kjent med strategiene vi styrer nav.no etter.

  • Slik bruker vi underdomener i NAV

    7. januar 2025

    Vi ønsker fremstå som ett NAV. Derfor er vi restriktive på bruk av underdomener.

    Strategi
    Guide
  • Beredskapsplan for nav.no

    11. desember 2024

    Når noe akutt oppstår, er ikke alltid forsiden av nav.no det mest effektive stedet å kommunisere med brukerne på.

    Strategi
    Retningslinje
  • Innholdsstrategi for nav.no

    2. september 2024

    Slik jobber vi med innhold på nav.no.

    Strategi
    Retningslinje

© 2025 Nav

Arbeids- og velferdsetaten

Snarveier

  • Skriv for Aksel
  • Prinsipper for brukeropplevelse
  • Security Playbook
  • Etterlevelse

Om nettstedet

  • Hva er Aksel?
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring

Finn oss

  • Figma
  • Github
  • Slack