nav.no
På nav.no skal vi møte folk med tillit og vise frem mulighetene. Brukerne skal finne frem på nettsidene, og få gjort det de kom for. Her finner du innholdsstrategien for nav.no, oversikt over innholdet som finnes der, og hvordan du lager det.
Undertema
Innholdstype
Innholdsforvaltning
Slik jobber vi kontinuerlig med å ta vare på og forbedre innholdet vårt
Språkversjoner på nav.no
Slik går du fram for å sørge for gode språkversjoner av innholdet på nav.no.
InnholdsforvaltningGuideSlik lager du en livssituasjonsside
Lær å sette opp sider for ulike livssituasjoner, trinn for trinn.
InnholdsforvaltningGuideSlik lager du en produktside
Vil du lage en produktside på nav.no, men er usikker på hvordan? Her er guiden som loser deg gjennom - steg for steg.
InnholdsforvaltningGuideKjernegrupper for innholdsarbeid på nav.no
Alt innhold på nav.no skal ha en definert eier og forvaltes aktivt. Kjernegruppene har ansvar for å forvalte innholdet om sine produkter i tråd med innholdsstrategien.
InnholdsforvaltningGuideHvordan produsere innhold i en tverrfaglig innholdsgruppe?
For at innholdet vårt skal bli godt og riktig, må vi jobbe tverrfaglig. Men hvordan gjøre det i praksis?
InnholdsforvaltningGuide
Min side
Min side er dit du kommer når du logger inn på nav.no. Der får du personlig informasjon, tjenester og viktige meldinger.
Hvordan fungerer varsler til privatpersoner?
En oversikt over løsninger og muligheter for varsler
Min sideGuideHva møter personer som logger inn på nav.no?
En oversikt over innhold og prinsipper for innloggede tjenester for privatpersoner.
Min sideGuide
Sidetyper
Vi tar utgangspunkt i brukernes behov og situasjon når vi presenterer NAVs tilbud. Vi bruker sidetypene som byggeklosser og setter dem sammen på ulike måter.
Produktside
Hovedmålet med produktsidene på nav.no er å samle all informasjon om hvert enkelt produkt, slik at innbyggeren slipper å hoppe rundt for å samle informasjon på egenhånd.
SidetyperGuideForside til personbrukere på nav.no
Forsiden til personbrukere på nav.no er bygget opp av fire innholdsseksjoner.
SidetyperGuideSituasjonsside
Målet med situasjonssidene på nav.no er å gjenskape et møte med veileder. Det vil si å gi best mulig informasjon ut fra en gitt situasjon.
SidetyperGuideVideo
I valget mellom å lese tekst eller se video, velger de fleste brukerne våre å lese teksten. Derfor oppfordrer vi til å bruke videoer på en sparsommelig og gjennomtenkt måte på nav.no.
SidetyperGuideSlik gjør du det
Slik gjør du det-sidene på nav.no skal forklare hvorfor, når og hvor ofte et skjema eller annen informasjon skal sendes inn.
SidetyperGuideHva slags innhold finnes det på nav.no?
En oversikt over sidetypene vi bruker på nettstedet vårt.
SidetyperGuideVerktøy
Verktøy er en interaktiv innholdstype. De kan hjelper brukeren med å finne riktig produkt, eller å regne ut et anslag.
SidetyperGuideOmrådeside
Områdesiden samler inngang til alle situasjonssider som er aktuelle for det aktuelle området. Hvis en situasjon er aktuell for flere områder, for eksempel helse og arbeid, kan den vises på flere områdesider.
SidetyperGuideOversikt
Oversiktssidene presenterer produktdetaljer eller produktfunksjoner. Disse vises både sentralt i fellesoversikter, og i kontekst inne på den aktuelle produktsiden. Informasjonen er alltid 1:1 og oppdatert.
SidetyperGuide
Strategi
Bli kjent med strategiene vi styrer nav.no etter.
Slik bruker vi underdomener i NAV
Vi ønsker fremstå som ett NAV. Derfor er vi restriktive på bruk av underdomener.
StrategiGuideBeredskapsplan for nav.no
Når noe akutt oppstår, er ikke alltid forsiden av nav.no det mest effektive stedet å kommunisere med brukerne på.
StrategiRetningslinje