Universell utforming
Universell utforming handler om at tjenester, produkter og omgivelser skal kunne brukes av alle som trenger dem, uavhengig av funksjonsevne eller brukskontekst.
Undertema
Innholdstype
Brukerinnsikt
Lær å kjenne brukerne dine. Hvilke hjelpemidler bruker de? Hva har de av behov? Hvordan brukerteste med folk med nedsatt funksjonsevne?
Kunnskapsbanken - hjelpemidler og tilrettelegging
En kunnskapsbank om hjelpemidler og tilrettelegging.
BrukerinnsiktVerktøyBrukerinnsikt: tenk mangfold!
Når du jobber med innsikt og analyse kan du bidra til å forsterke stemmene som ofte ikke blir hørt.
BrukerinnsiktRetningslinje
Frontend
I det digitale landskapet er frontend-utvikling kritisk for å sikre universell tilgang. Vi utforsker hvordan vi kan være med å implementere tilgjengelighet i frontend, og gå utover standardene for å skape en mer inkluderende web.
SVG-ikoner og tilgjengelighet
Ikoner er blitt en vital del av dagens web. Disse grafiske elementene fremhever det visuelle, men også ofte det funksjonelle i løsningene våre. Dette skal funke for alle brukerene våre, uansett situasjon.
FrontendGuideHvilke nettlesere, enheter og hjelpemidler støtter vi?
Løsningene våre skal fungere på de aller, aller fleste enheter og nettlesere folk bruker.
FrontendRetningslinje
Innholdsarbeid
Innhold som ikke er forståelig er ikke tilgjengelig. Her finner du råd om hvordan å gjøre både tekstlig og ikke-tekstlig innhold så tilgjengelig som mulig.
Teksting av lyd og video
Video med lyd og lydopptak skal tekstes. I denne artikkelen får du noen enkle tips, og lenker til hvor du kan lese mer.
InnholdsarbeidGuideSynstolking av video
Synstolking er å beskrive levende bilder. På videoer betyr det at viktige ting som ikke kan høres formidles ved hjelp av en «fortellerstemme». Synstolking kan også tilbys på teater og andre live-arrangementer.
InnholdsarbeidGuideHvordan lage gode lenker?
Lenketekster og utforming skal gi brukere akkurat nok informasjon til at de er forberedt på hvor lenken leder og hvordan lenken kommer til å oppføre seg.
InnholdsarbeidGuide
Skjema
Her finner du råd som vil hjelpe deg å sikre at alle har tilgang til hjelpen og statusinformasjonen de trenger for å fylle ut skjemaer riktig.
Prefix og suffix til tekstfelter (benevnelse)
Vi fraråder bruk av tekst til venstre eller høyre både utenfor eller inn i inputfelter.
SkjemaGuideObligatoriske og valgfrie skjemafelt
Hvordan oppfylle kravene til merking og samtidig minimere kognitiv belastning?
SkjemaRetningslinjeNavigasjon i skjemaer
En kort oversikt over navigasjonselementene og hvor de plasseres i et skjema.
SkjemaRetningslinjeSkjemavalidering og feilmeldinger
Gode feilmeldinger hjelper alle når de fyller ut skjemaer, men de er særlig viktige for folk med nedsatt syn og folk med kognitiv funksjonsnedsettelse.
SkjemaRetningslinjeDeaktiverte tilstander (disabled states)
Hvorfor er deaktiverte tilstander utfordrende, og hvordan unngå man dem.
SkjemaRetningslinje
Testing
Når, hva, og hvordan bør du teste universell utforming? Hvilke testingverktøy tilbyr vi?
WCAG-sjekk med SortSite
SortSite er et ett-klikks testverktøy vi i NAV IT har noen få lisenser til.
TestingVerktøyTest universell utforming i alle faser av produktutviklingen
Det er faktisk aldri for tidlig å teste universell utforming. Hele teamet kan bidra.
TestingRetningslinjeTjenesten "Test min løsning" (Ikke tilgjengelig våren 2024)
Inkluderer du mennesker med funksjonsvariasjon i innsiktsarbeidet ditt?
TestingGuideKvalitetssjekk med Siteimprove
Siteimprove hjelper oss med å kvalitetsikre innhold og kode på nettsider.
TestingVerktøyHvordan prioritere universell utforming?
Hvordan prioritere uu-issues for å få mer bank for pengene?
TestingGuide
UU i NAV
Hvordan jobber vi med universell utforming hos oss? Hvilke krav må løsningen din oppfylle, og hvordan rapporterer du WCAG-status? Hvor kan du få hjelp?
Ordliste: uu og tilhørende begreper
Denne artikkelen er et forsøk på å forklare noen av de mest brukte begrepene om universell utforming og nedsatt funksjonsevne. Målet er at NAV skal bruke begrepene riktig, og på en konsistent måte.
UU i NAVRetningslinjeHvordan fungerer et uu-tilsyn?
Så har det skjedd—teamet ditt har mottatt et varsel om at det skal føres uu-tilsyn på løsningen deres. Hva betyr det, og hvordan skal du gå frem?
UU i NAVGuideTjenester utenfor nav.no: lag en tilgjengelighetserklæring
Tjenester utenfor nav.no må utarbeide egen tilgjengelighetserklæring og publisere denne på uustatus.no. Dette gjelder også for intranett og ekstranett som er nye eller vesentlig oppdaterte etter 1.2.2023.
UU i NAVGuideTjenester på nav.no: rapporter WCAG-status til uu-teamet
Tjenester og nettsider på nav.no skal rapportere WCAG-status til uu-teamet. UU-teamet sammenstiller resultatene fra alle nav.no-teamene til én samlet tilgjengelighetserklæring.
UU i NAVGuideLed ditt team til å lykkes med uu
Det har en stor effekt på resultatet når ledere og produkteiere løfter inkludering og minner om lovkrav.
UU i NAVRetningslinjeLovverk om universell utforming
Siden 1. januar 2021 er alle våre innbyggertjenester omfattet av gjeldende lovverk, også eldre løsniner, dokumenter og mobilapplikasjoner.
UU i NAVRetningslinjeEgenutvikling: krav til universell utforming
Alle skal kunne bruke løsningene vi lager--både befolkningen og våre ansatte.
UU i NAVRetningslinjeTilgjengelighetserklæring: slik rapporterer du WCAG-status
Hvordan du går frem varier og er avhengig av hvor den er publisert og hva slags type tjeneste det er snakk om.
UU i NAVGuideHvem har ansvar for uu?
Hvem har ansvar for å sikre at løsningene våre møter lovkravene og fungerer bra for flest mulig?
UU i NAVRetningslinjeAnskaffelser: krav til universell utforming
Løsninger NAV kjøper skal være utformet i tråd med EUs Web Accessibility Directive (WAD).
UU i NAVRetningslinjeKurs i universell utforming
Få en innføring eller fordyp deg i utvalgte temaer rundt uu.
UU i NAVGuide
WCAG
Detaljert råd om WCAG-kravene: NAVs tolkning og anbefalinger, hvordan oppfylle og teste kravene og ofte-stilte spørsmål.
4.1.3 Statusbeskjeder
Suksesskriteriet har som formål å gjøre brukerne oppmerksomme på statusendringer.
WCAGRetningslinje1.4.3 Kontrast
Innhold med god kontrast er lettere å lese for alle som bruker synssansen.
WCAGRetningslinje3.1.1 Språk på siden
Spesifiser sidens språk slik at hjelpemidler funker som de skal.
WCAGRetningslinjeWCAG-suksesskriterier i dybden
Anbefalinger fra NAVs uu-team om hvordan oppfylle og teste kravene
WCAGGuide1.4.12 Tekstavstand
Brukeren må kunne justere avstanden mellom linjer, avsnitt, bokstaver og ord.
WCAGRetningslinje2.4.1 Hoppe over blokker (skip-links)
Brukeren må kunne navigere raskt til hovedinnholdet. Flere teknikker kan brukes for å oppfylle kravet.
WCAGRetningslinje