Universell utforming
Universell utforming
Universell utforming handler om at tjenester, produkter og omgivelser skal kunne brukes av alle som trenger dem, uavhengig av funksjonsevne eller brukskontekst.
Heite temaer
FAQs, vanlige uu-problemer og områder som trenger særskilt oppmerksomhet.
Obligatoriske og valgfrie skjemafelt
Hvordan oppfylle kravene til merking og samtidig minimere kognitiv belastning?
—Deaktiverte tilstander (disabled states)
Hvorfor er deaktiverte tilstander utfordrende, og hvordan unngå man dem.
—Hvordan lage gode lenker?
Lenketekster og utforming skal gi brukere akkurat nok informasjon til at de er forberedt på hvor lenken leder og hvordan lenken kommer til å oppføre seg.
—Skjemavalidering og feilmeldinger
Gode feilmeldinger hjelper alle når de fyller ut skjemaer, men de er særlig viktige for folk med nedsatt syn og folk med kognitiv funksjonsnedsettelse.
—Ordliste: uu og tilhørende begreper
Denne artikkelen er et forsøk på å forklare noen av de mest brukte begrepene om universell utforming og nedsatt funksjonsevne. Målet er at NAV skal bruke begrepene riktig, og på en konsistent måte.
—SVG-ikoner og tilgjengelighet
Ikoner er blitt en vital del av dagens web. Disse grafiske elementene fremhever det visuelle, men også ofte det funksjonelle i løsningene våre. Dette skal funke for alle brukerene våre, uansett situasjon.
—Prefix og suffix til tekstfelter (benevnelse)
Vi fraråder bruk av tekst til venstre eller høyre både utenfor eller inn i inputfelter.
—Hvordan få det til?
Uansett hva du jobber med, så har du en rolle å spille når det kommer til gode brukeropplevelser for alle.
Led ditt team til å lykkes med uu
Det har en stor effekt på resultatet når ledere og produkteiere løfter inkludering og minner om lovkrav.
—Tilgjengelighetserklæring: slik rapporterer du WCAG-status
Hvordan du går frem varierer avhengig av type tjeneste og hvor den er publisert.
—Test universell utforming i alle faser av produktutviklingen
Det er faktisk aldri for tidlig å teste universell utforming. Hele teamet kan bidra.
—Brukerinnsikt: tenk mangfold!
Når du jobber med innsikt og analyse kan du bidra til å forsterke stemmene som ofte ikke blir hørt.
—Ikke-tekstlig innhold
Slik sikrer du at alle får tilgang til dine bilder, videoer, foredrag, grafer og mer.
Teksting av lyd og video
Video med lyd og lydopptak skal tekstes. I denne artikkelen får du noen enkle tips, og lenker til hvor du kan lese mer.
—Synstolking av video
Synstolking er å beskrive levende bilder. På videoer betyr det at viktige ting som ikke kan høres formidles ved hjelp av en «fortellerstemme». Synstolking kan også tilbys på teater og andre live-arrangementer.
—Kurs, testing og aktiviteter
UU-teamet tilbyr flere kurs, aktiviteter og testingmuligheter til NAV-ansatte.
Tjenesten "Test min løsning"
Inkluderer du mennesker med funksjonsvariasjon i innsiktsarbeidet ditt?
—Kvalitetssjekk med Siteimprove
Siteimprove hjelper oss med å kvalitetsikre innhold og kode på nettsider.
—Slik bestiller du NAV Testlab
Fremgangsmåte steg-for-steg for å bestille Testlaben i Fyrstikkalléen 1, Oslo.
—WCAG-sjekk med SortSite
SortSite er et ett-klikks testverktøy vi i NAV IT har noen få lisenser til.
—Arrangementsserien "Mangfold i mai"
Mangfold i mai er en arrangementsserie rundt mangfold, inkludering og universell utforming.
—Krav, lovverk og ansvarsforhold
Hvilke krav til universell utforming må din løsningen oppfylle, og hvem har ansvar for å sikre at løsningen møter kravene?
Lovverk om universell utforming
Siden 1. januar 2021 er alle våre innbyggertjenester omfattet av gjeldende lovverk, også eldre løsniner, dokumenter og mobilapplikasjoner.
—Hvem har ansvar for uu?
Hvem har ansvar for å sikre at løsningene våre møter lovkravene og fungerer bra for flest mulig?
—Hvilke nettlesere, enheter og hjelpemidler støtter vi?
Løsningene våre skal fungere på de aller, aller fleste enheter og nettlesere folk bruker.
—Egenutvikling: krav til universell utforming
Alle skal kunne bruke løsningene vi lager--både befolkningen og våre ansatte.
—Anskaffelser: krav til universell utforming
Løsninger NAV kjøper skal være utformet i tråd med EUs Web Accessibility Directive (WAD).
—Hvordan fungerer et uu-tilsyn?
Så har det skjedd—teamet ditt har mottatt et varsel om at det skal føres uu-tilsyn på løsningen deres. Hva betyr det, og hvordan skal du gå frem?
—