Universell utforming
Universell utforming
Universell utforming handler om at tjenester, produkter og omgivelser skal kunne brukes av alle som trenger dem, uavhengig av funksjonsevne eller brukskontekst.
Innholdet på disse sidene er under arbeid. Lurer du på eller savner du noe, er det bare å ta kontakt med uu-teamet.
Hvordan få det til?
Uansett hva du jobber med, så har du en rolle å spille når det kommer til gode brukeropplevelser for alle.
Tilgjengelighetserklæring
Hvordan du går frem varierer avhengig av type tjeneste og hvor den er publisert.
—30. november 2022Innsikt og analyse
Når du jobber med innsikt og analyse kan du bidra til å forsterke stemmene som ofte ikke blir hørt.
—30. november 2022Team-lead/Produkteier/PO-eier
Det har en stor effekt på resultatet når ledere løfter inkludering og minner om lovkrav.
—30. november 2022Heite temaer
FAQs, vanlige uu-problemer og områder som trenger særskilt oppmerksomhet.
Skip-links
WCAG 2.4.1, "Hoppe over blokker", har som formål å gjøre det raskere å navigere til hovedinnholdet. Flere teknikker kan brukes for å møte kravet.
—30. november 2022Deaktiverte tilstander (disabled states)
Hvorfor er deaktiverte tilstander utfordrende, og hvordan unngå man dem.
—1. juni 2023Universell utforming og tilhørende begreper
Denne artikkelen er et forsøk på å forklare noen av de mest brukte begrepene om universell utforming og nedsatt funksjonsevne. Målet er at NAV skal bruke begrepene riktig, og på en konsistent måte.
—20. januar 2023Tilgjengelige SVG-ikoner
Ikoner er blitt en vital del av dagens web. Disse grafiske elementene fremhever det visuelle, men også ofte det funksjonelle i løsningene våre. Dette skal funke for alle brukerene våre, uansett situasjon.
—8. mars 2023Ikke-tekstlig innhold
Slik sikrer du at alle får tilgang til dine bilder, videoer, foredrag, grafer og mer.
Teksting av lyd og video
Video med lyd og lydopptak skal tekstes. I denne artikkelen får du noen enkle tips, og lenker til hvor du kan lese mer.
—23. mars 2023Synstolking av video
Synstolking er å beskrive levende bilder. På videoer betyr det at viktige ting som ikke kan høres formidles ved hjelp av en «fortellerstemme». Synstolking kan også tilbys på teater og andre live-arrangementer.
—27. januar 2023Kurs, testing og aktiviteter
UU-teamet tilbyr flere kurs, aktiviteter og testingmuligheter til NAV-ansatte.
"Test min løsning"
Inkluderer du mennesker med funksjonsvariasjon i innsiktsarbeidet ditt?
—30. november 2022Kvalitetssjekk med Siteimprove
Siteimprove hjelper oss med å kvalitetsikre innhold og kode på nettsider.
—30. november 2022Slik bestiller du NAV Testlab
Fremgangsmåte steg-for-steg for å bestille Testlaben i Fyrstikkalléen 1, Oslo.
—2. desember 2022WCAG-sjekk med SortSite
SortSite er et ett-klikks testverktøy vi i NAV IT har noen få lisenser til.
—30. november 2022Krav, lovverk og ansvarsforhold
Hvilke krav til universell utforming må din løsningen oppfylle, og hvem har ansvar for å sikre at løsningen møter kravene?
Lovverk om universell utforming
Siden 1. januar 2021 er alle våre innbyggertjenester omfattet av gjeldende lovverk, også eldre løsniner, dokumenter og mobilapplikasjoner.
—30. november 2022Hvem har ansvar for uu?
NAV har mange team som jobber med uu. Men hvem har ansvar for å sikre at løsningene våre møter lovkravene og fungerer bra for flest mulig?
—18. desember 2022Hvilke nettlesere, enheter og hjelpemidler støtter vi?
Løsningene våre skal fungere på de aller, aller fleste enheter og nettlesere folk bruker.
—30. november 2022Krav til egenutvikling
Alle skal kunne bruke løsningene vi lager--både befolkningen og våre ansatte.
—30. november 2022Krav til anskaffelser
Løsninger NAV kjøper skal være utformet i tråd med EUs Web Accessibility Directive (WAD).
—30. november 2022Hvordan fungerer et uu-tilsyn?
Så har det skjedd—teamet ditt har mottatt et varsel om at det skal føres uu-tilsyn på løsningen deres. Hva betyr det, og hvordan skal du gå frem?
—12. januar 2023