Universell utforming
Universell utforming handler om at tjenester, produkter og omgivelser skal kunne brukes av alle som trenger dem, uavhengig av funksjonsevne eller brukskontekst.
Undertema
Innholdstype
Brukerinnsikt
Lær å kjenne brukerne dine. Hvilke hjelpemidler bruker de? Hva har de av behov? Hvordan brukerteste med folk med nedsatt funksjonsevne?
Brukerinnsikt: tenk mangfold!
Når du jobber med innsikt og analyse kan du bidra til å forsterke stemmene som ofte ikke blir hørt.
BrukerinnsiktGuideKunnskapsbanken - hjelpemidler og tilrettelegging
En kunnskapsbank om hjelpemidler og tilrettelegging.
BrukerinnsiktVerktøy
Frontend
I det digitale landskapet er frontend-utvikling kritisk for å sikre universell tilgang. Vi utforsker hvordan vi kan være med å implementere tilgjengelighet i frontend, og gå utover standardene for å skape en mer inkluderende web.
Ingen ARIA er bedre enn feil ARIA
Når utviklere forstår ARIA brukes standarden mye mindre og riktigere.
FrontendGuideHvilke nettlesere, enheter og hjelpemidler støtter vi?
Løsningene våre skal fungere på de aller, aller fleste enheter og nettlesere folk bruker.
FrontendRetningslinjeFrontend-kode og tilgjengelighet
Hva bør du som jobber med frontend ha i bakhodet for å lage løsninger som fungerer for alle?
FrontendGuideSVG-ikoner og tilgjengelighet
Ikoner er blitt en vital del av dagens web. Disse grafiske elementene fremhever det visuelle, men også ofte det funksjonelle i løsningene våre. Dette skal funke for alle brukerene våre, uansett situasjon.
FrontendRetningslinje
Innholdsarbeid
Innhold som ikke er forståelig er ikke tilgjengelig. Her finner du råd om hvordan å gjøre både tekstlig og ikke-tekstlig innhold så tilgjengelig som mulig.
Hvordan lage gode lenker?
Lenketekster og utforming skal gi brukere akkurat nok informasjon til at de er forberedt på hvor lenken leder og hvordan lenken kommer til å oppføre seg.
InnholdsarbeidGuideTilgjengelig tekstlig innhold
Her får du tips om hvordan du kan gjøre teksten du skriver mer universelt utformet.
InnholdsarbeidGuideSynstolking av video
Synstolking er å beskrive levende bilder. På videoer betyr det at viktige ting som ikke kan høres formidles ved hjelp av en «fortellerstemme». Synstolking kan også tilbys på teater og andre live-arrangementer.
InnholdsarbeidGuideTeksting av lyd og video
Video med lyd og lydopptak skal tekstes. I denne artikkelen får du noen enkle tips, og lenker til hvor du kan lese mer.
InnholdsarbeidGuide
Skjema
Her finner du råd som vil hjelpe deg å sikre at alle har tilgang til hjelpen og statusinformasjonen de trenger for å fylle ut skjemaer riktig.
Obligatoriske og valgfrie skjemafelt
Hvordan oppfylle kravene til merking og samtidig minimere kognitiv belastning?
SkjemaRetningslinjeSkjemavalidering og feilmeldinger
Gode feilmeldinger hjelper alle når de fyller ut skjemaer, men de er særlig viktige for folk med nedsatt syn og folk med kognitiv funksjonsnedsettelse.
SkjemaRetningslinjeNavigasjon i skjemaer
En kort oversikt over navigasjonselementene og hvor de plasseres i et skjema.
SkjemaRetningslinjeDeaktiverte tilstander (disabled states)
Hvorfor er deaktiverte tilstander utfordrende, og hvordan unngå man dem.
SkjemaRetningslinjePrefix og suffix til tekstfelter (benevnelse)
Vi fraråder bruk av tekst til venstre eller høyre både utenfor eller inn i inputfelter.
SkjemaRetningslinje
Testing
Når, hva, og hvordan bør du teste universell utforming? Hvilke testingverktøy tilbyr vi?
Kvalitetssjekk med Siteimprove
Siteimprove hjelper oss med å kvalitetsikre innhold og kode på nettsider.
TestingVerktøy"Test min løsning"
Inkluderer du mennesker med funksjonsvariasjon i innsiktsarbeidet ditt?
TestingGuideTest universell utforming i alle faser av produktutviklingen
Det er faktisk aldri for tidlig å teste universell utforming. Hele teamet kan bidra.
TestingGuideTestprotokoll - tastaturnavigasjon
Alt av funksjonalitet og innhold på nettsiden må være tilgjengelig med bare tastatur.
TestingGuideTestprotokoll - innhold og fargebruk
For å teste disse kravene må du lese gjennom sidens innhold og se på innholdet i konteksten av nettstedet som helhet.
TestingGuideTestprotokoll - interaksjonsmønstre og justerbarhet
Kan brukerne dine konsumere nettsidene dine på måten de foretrekker?
TestingGuideTestprotokoll - kodesjekk og skjermlesertest
Sjekk at løsningen din er kodet på en måte som fungerer med hjelpemidler og nettlesere.
TestingGuideTestprotokoll - multimedia
For forhåndsinnspilt multimediainnhold, f.eks. animasjoner, lydspor og video.
TestingGuideWCAG-sjekk med SortSite
SortSite er et ett-klikks testverktøy vi i NAV IT har noen få lisenser til.
TestingVerktøy
Tilgjengelighetserklæring
En tilgjengelighetserklæring gir en oversikt over hvorvidt innholdet på et nettsted oppfyller de lovpålagte WCAG-kravene. Du må oppdatere status ved hver stor endring til nettstedet, og minst en gang hvert år.
Tilgjengelighetserklæring: slik rapporterer du WCAG-status
Du må oppdatere status ved hver stor endring til nettstedet, og minst en gang hvert år. Hvordan du går frem varierer avhengig av løsningens målgruppe, plassering og lanseringsdato.
TilgjengelighetserklæringGuideTjenester utenfor nav.no: lag en tilgjengelighetserklæring
Tjenester utenfor nav.no må utarbeide egen tilgjengelighetserklæring og publisere denne på uustatus.no. Dette gjelder også for intranett og ekstranett som er nye eller vesentlig oppdaterte etter 1.2.2023.
TilgjengelighetserklæringGuideTjenester på nav.no: rapporter WCAG-status til uu-teamet
Tjenester og nettsider på nav.no skal rapportere WCAG-status til uu-teamet. UU-teamet sammenstiller resultatene fra alle nav.no-teamene til én samlet tilgjengelighetserklæring.
TilgjengelighetserklæringGuideWCAG-testing for tilgjengelighetserklæringen
Slik tester du løsningen din opp mot de 48 lovpålagte krav fra WCAG 2.1.
TilgjengelighetserklæringGuide
UU i Nav
Hvordan jobber vi med universell utforming hos oss? Hvilke krav må løsningen din oppfylle, og hvordan rapporterer du WCAG-status? Hvor kan du få hjelp?
Ordliste: uu og tilhørende begreper
Denne artikkelen er et forsøk på å forklare noen av de mest brukte begrepene om universell utforming og nedsatt funksjonsevne. Målet er at NAV skal bruke begrepene riktig, og på en konsistent måte.
UU i NavRetningslinjeLovverk om universell utforming
Alle NAVs innbyggertjenester må fungere for folk med funksjonsnedsettelser, også eldre løsninger, dokumenter og mobilapplikasjoner.
UU i NavRetningslinjeHvordan fungerer et uu-tilsyn?
Så har det skjedd—teamet ditt har mottatt et varsel om at det skal føres uu-tilsyn på løsningen deres. Hva betyr det, og hvordan skal du gå frem?
UU i NavGuideLær mer om universell utforming
Her finner du uu-teamets anbefalinger til eksterne ressurser der du kan lære mer om universell utforming.
UU i NavVerktøyHvem har ansvar for uu?
Hvem har ansvar for å sikre at løsningene våre møter lovkravene og fungerer bra for flest mulig?
UU i NavRetningslinjeKurs i universell utforming
Få en innføring eller fordyp deg i utvalgte temaer rundt uu.
UU i NavGuideLed ditt team til å lykkes med uu
Det har en stor effekt på resultatet når ledere og produkteiere løfter inkludering og minner om lovkrav.
UU i NavGuideEgenutvikling: krav til universell utforming
Alle skal kunne bruke løsningene vi lager--både befolkningen og våre ansatte.
UU i NavRetningslinjeAnskaffelser: krav til universell utforming
Løsninger NAV kjøper skal være utformet i tråd med EUs Web Accessibility Directive (WAD).
UU i NavRetningslinje
WCAG
Detaljert råd om WCAG-kravene: NAVs tolkning og anbefalinger, hvordan oppfylle og teste kravene og ofte-stilte spørsmål.
2.4.2 Sidetitler
En god sidetittel hjelper brukerne å orientere seg og forstå formålet med siden.
WCAGRetningslinje3.2.3 Konsekvent navigering
Et konsistent layout hjelper folk med å forutsi hvor de kommer til å finne ting på siden.
WCAGRetningslinje2.4.4 Formål med lenke i kontekst
Gode lenketekster gjør det enklere for folk å bestemme om de ønsker å følge lenken.
WCAGRetningslinje3.3.3 Forslag ved feil
Når løsningen oppdager en feil en bruker har gjort, tilbys konkret hjelp til hvordan feilen kan rettes.
WCAGRetningslinje3.3.1 Identifikasjon av feil
Gjør det lett for brukerne å se hvor det har oppstått en feil, og gi en god tekstbeskrivelse av feilen.
WCAGRetningslinje1.3.3 Sensoriske egenskaper
Sørg for at brukeren kan forstå instruksjonene på siden, uten å være avhengig av en spesifikk sans eller orientering på siden.
WCAGRetningslinje1.4.1 Bruk av farge
Ikke bruk farger som den eneste måten å kommunisere informasjon på.
WCAGRetningslinje2.4.7 Synlig fokus
Brukeren må alltid kunne se hvilket element som kommer til å motta tastaturinput.
WCAGRetningslinje1.2.5 Synstolking (forhåndsinnspilt)
Det som er viktig og ikke kan høres i en film skal formidles som synstolking.
WCAGRetningslinje1.2.3 Synstolking eller mediealternativ (forhåndsinnspilt)
Det som er viktig og ikke kan høres i en film skal formidles som tekst eller synstolking.
WCAGRetningslinje1.4.11 Kontrast for ikke-tekstlig innhold
Alle som benytter synssansen skal kunne oppfatte brukergrensesnittkomponenter og viktig grafikk.
WCAGRetningslinje1.2.1 Bare lyd og bare video (forhåndsinnspilt)
Du skal ha et alternativt til lyd og video uten lyd.
WCAGRetningslinje1.4.3 Kontrast
Tekst med god kontrast er lettere å lese for alle som bruker synssansen.
WCAGRetningslinje4.1.1 Parsing
Velstrukturert HTML sikrer at nettlesere og hjelpemiddelteknologi presenterer innholdet som tiltenkt.
WCAGRetningslinje2.4.1 Hoppe over blokker (skip-links)
Brukeren må kunne navigere raskt til hovedinnholdet. Flere teknikker kan benyttes for å oppfylle kravet.
WCAGRetningslinje2.4.6 Overskrifter og ledetekster
Overskrifter og ledetekster skal beskrive innholdet de er knyttet til.
WCAGRetningslinje4.1.3 Statusbeskjeder
Skjermleserbrukeren skal få statusbeskjeder om viktige endringer uten at konteksten endres.
WCAGRetningslinje1.4.12 Tekstavstand
Brukeren må kunne justere avstanden mellom linjer, avsnitt, bokstaver og ord.
WCAGRetningslinje3.1.1 Språk på siden
Spesifiser sidens språk slik at hjelpemidler leser opp siden riktig.
WCAGRetningslinje